Ny kolv till Express M 52

Fråga: Hej Jim! Jag har blivit begåvad med en gammal motor, Express M52. Har börjat att plocka i den och det första jag upptäckte var att kolven saknade en kolvring och det ser ut att någon har slipat i nederkanten. Det kanske ska vara så, jag har inget att jämföra med.

Frågan: var kan man hitta en ny kolv och reservdelar till denna motor?

Tacksam för svar (Bilden gick inte att ladda upp, för stor).

Anders

Svar: Om det är kolven som någon har bearbetat i nederkant så låter det som det klassiska trimmet ”lucka” eller ”jack” vilket innebär att man filar upp en ”lucka” i kolvens nederkant, mitt för insuget, vilket ger längre insugningstider och lite mer sprutt i motorn. Om inte detta urtag är för stort (högt) så fungera motorn bra, men är juridiskt sett trimmad. Filar man för högt så kommer motorn att gå illa på låga varv.

Expressmotorn är lite knepig att hitta delar till men kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de har en kolv – eventuellt begagnad. Det finns många nytillverkade delar idag till äldre mopeder men jag har inte hittat någon nytillverkad kolv till Expressmotorn. Det kanske finns kolvar på eBay = utomlands. Expressmotorn finns i fyra versioner:

Till och med motornummer: 06001

Till och med motornummer: 18470

Till och med motornummer: 38681

Till och med motornummer: 65903

Vad som skiljer dessa versioner åt kan jag tyvärr inte säga, men det kan vara bra att känna till om kolven skiljer sig åt mellan dessa versioner. I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för Express M 52 (och 29 andra motorer).

Jim Lundberg

Expressmotorns kolv har ”fönster” under kolvringarna. Standardkolvarna har en diameter på 42 mm. Slaglängden är endast 36 mm så det är en kortslagig mopedmotor.
Klassisk trimningsmetod. Man filar upp en ”lucka” i kolvens nederkant, mitt för insuget. Kallas även för att ”jacka kolven”. Detta ger längre öppentid för insuget och mer effekt, vilket farbror blå kan ha synpunkter på.
Rulla till toppen