Gängpaj vid oljeplugg till tvåväxlad Sachs

Oljepluggen har en fingänga, M10x1 samt en styrtapp för växelgaffeln.

Fråga: Tjena! Håller på att renovera en Sachs 50/2 handväxel. Oljeavtappningsskruven går bara runt i gängorna i blocket. Hur kan man lösa detta? Har förstått det som att denna skruv har någon uppgift inuti motorn mer än att inte släppa ur oljan. Därav inte gänga till större och sedan in med en större skruv… Stämmer det?

Mvh Hampus

Svar: Oljepluggen på den tvåväxlade Sachsmotorn har en styrtapp som hjälper till med att ge växelgaffeln stöd i nederkant. Vill ta tillfället i akt och passa på att framföra att oljepluggen på dessa motorer är …en oljeplugg. Det snackas ibland om att man inte får lossa denna plugg för då ”lossnar saker i växellådan”… Nä. Det lossnar ingenting när pluggen lossas – precis som att det inte är råttor i pizzor heller.

Om det är gängpaj i godset för denna plugg så kan du gänga om hålet och dra i en insatsgänga. Gängan är M10x1 och passande gänginsats av fabrikat Recoil finns bland annat hos Jacking AB (tel. 0227-133 22). Gänglängden i blocket är kort så se till att skaffa en insats som inte är för lång så att den fjädrar ut på insidan. Man kan kapa gänginsatsen till önskad längd men då gäller det att slipa till änden som klippts/kapats så att den inte har några grader.

Gänginsatsen har initialt en större diameter än hålet den ska sitta för att sitta säkert och inte snurra med när man drar i skruven – pluggen i ditt fall. Detta innebär att insatsen blir längre när den dras in i sitt hål. Rätt monterad ska den sluta ett halvt varv från hålets ände/ändar. Man kan skruva in insatsen och testa hur mycket den eventuellt behöver kapas. Observera att den inte går att dra baklänges utan man får sedan fortsätta gänga in den tills den hoppar ur på insidan. Motorn måste alltså klyvas när du gör detta.

Jim Lundberg

Oljepluggen (P) i botten har gängan M10x1 och en styrtapp som ger stöd åt växelgaffeln (G). Inget ”ramlar sönder” i växellådan när pluggen lossas. Detta sker enbart om man samtidigt tar bort skruven (S) som håller ihop växelgaffeln med växelarmen.
Rulla till toppen