Renovera motor på flakmoped

Fråga: Hej! Har plockat fram flakmoppen efter 15 års vila! Såg att den läcker olja i blockhalvan! Så renovering behövs och frågan är, måste man byta lagren i motorn eller är det dumt att inte göra det? Dom verkar jättebra! Annars hur gör man för att byta ramlager? Och har ni alla spel eller vet var man hittar det till en 50/3 LS Sachsmotor?

Tias

Svar: Börja med att leta upp var motorn läcker olja. Motortvätta den ordentligt och torka den torr. Se till att det finns olja i den (max 2 deciliter) och kolla sedan regelbundet var det börjar fukta någonstans. Anledningen till detta förfarande är att det inte bör vara någon packbox som läcker eftersom oljenivån i denna motor ligger lägre än axlarna och då kan det istället vara en spricka, packning eller en frätskada (det sista vanligt på Sachs) som orsakar läckaget. Orsaken till läckage är svår att hitta när motorn väl är nerplockad i delar.

Sen brukar nästan alla treväxlade Sachsmotorer lämna en liten oljefläck under sig då oljan gärna hittar ut vid växelstången i den utgående axeln när man kör. Men detta ”inbyggda” läckage ska upphöra rätt snart efter att man slutat köra och är mest utmärkande på tvåhjuliga mopeder med sidostöd där mopeden lutar åt vänster vid parkering.

Om man ska byta lager eller inte beror på hur slitna de är. På en mopedmotor är det oftast ramlagren som slits snabbast och känner man att svänghjulet har ett tydligt glapp är det dags för ramlagerbyte. På Sachsmotorerna är det även kopplingslagret som kan ta slut vilket man märker om det går att vicka synbart på kopplingskorgen. Även bussningen till samma axel i vänstra blockhalvan kan vara sliten om motorn gått med dåligt med olja eller glesa oljebyten.

Rullarna till den utgående axeln är i princip outslitliga och behöver oftast bara bytas om de är rostangripna – samma med rullarnas lagerbanor. Kolla även ”dragkilen” som kan vara rejält sliten efter ovarsam växling. Tyvärr så är inte den treväxlade Sachsmotorn med pedaler med i Stora Tvåtaktsboken, men på sajten Raketsport kan du hitta en sprängskiss till 50/3 LS.

Jim Lundberg

Rekommenderade axialspel till vevaxel, pedalaxel samt utgående axel på Sachs 50/3 LS.
Axialspelet till bromshylsa och pedalaxel justeras med shims på motorns högra sida.
Kopplingsaxelns rekommenderade axialspel ska vara 0,05 mm.
Växelkilen kan vara rejält sliten och går inte att byta utan att man först delar på motorn.
Rulla till toppen