Kan man laga sönderfrätta Sachskåpor?

Sachsmotorerna har en magnesiumlegering som lätt korroderar om den utsätts för fukt. Det är inte ovanligt att det till och med gått hål i godset. Men om det inte är ett ställe som utsatt för mekaniska påkänningar kan man lägga på kemiska metall.

Fråga: Kan man laga Sachs motorkåpor då dom har ärgat? Har för mig att det finns i tidningen men hittar ej! Drevet till hastighetsmätardrivningen på huvudaxeln i min motor saknar 5 kugg! Och i en 50/3 LS är väl det inte till något? Är det utbytbart eller kan man låta det vara eller svarva bort dom som är kvar?

Tias

Svar: Legeringen i Sachsmotorerna korroderar väldigt lätt och det kan ofta gå så långt att det blir hål rakt igenom godset om fukten har fått härja. I nr 12/2023 av Classic motor visar jag hur man kan löda trasiga Sachsblock och kåpor med ren zink, men när det gäller frätskador så blir ytan väldigt porig och zinklodet vill inte gärna leta sig in i porer och sprickor. Zink fäster däremot utmärkt på blanka och släta ytor. Om det inte är något ställe som upptar någon belastning (motorfäste eller liknande) så skulle jag hellre rekommendera kemisk metall efter noggrann rengöring och avfettning av det skadade området. Blästra helst då man på så vis får bort de tjocka oxidlager som brukar uppstå.

När det gäller hastighetsmätardrivningen så är det så att om drevet på huvudaxeln inte greppar in i något annat drev så spelar det ingen roll om det saknar några kuggar. Det som möjligtvis är lite märkligt är hur de där fem kuggarna försvunnit. Drevet på huvudaxeln sitter pressat på plats och behöver sitta där då det fungerar som en distans för de tre växeldreven. Man kan relativt enkelt pressa på ett nytt drev, men mät först hur långt ut axeln sticker ut ur drevet. Se också till att det nya drevet har samma antal kuggar och att det hamnar rakt.

Jim Lundberg

Den utgående axeln (huvudaxeln) på Sachs treväxlade motorer har ett drev fastpressat till hastighetsmätardrivningen.
Rulla till toppen