Har jag en Dakota eller Texas?

Bild på Eriks moped. 1973 var Dakotan blå- eller guldlackerad. Den enda ”Dakota” som var rödlackerad mellan 1972 till 1974 var budgetmodellen Texas som var en dryg hundralapp billigare . Dakotan kostade 3130:- medan en Texas gick loss på 3000:- En skillnad på 130:- (130 kronor 1973 motsvarar ungefär en tusenlapp 2024).

Fråga: Hej. Har en Puch Dakota (?) eventuellt en Texas. Ram och motornummer 92566XX. Vore kul att veta modell och årsmodell.

Tack

/Erik

Mer kommentarer från Erik 2024-01-07: Hej Jim Lundberg. Fick ett fantastiskt svar idag, för en fråga om Puch Texas, för ett par dagar sedan. Av svaret att döma tror jag att jag har en delvis omlackerad moped. Tanken och framskärmen är ej silverfärgade. Köpte den för ca 25 år sedan, och kan minnas att förre ägaren lackerade om den, och påstod att den var från 1972. Pakethållare finns. (Kan vara eftermonterad)
Motornummer matchar, den är fullt gångbar och otrimmad.

/ Erik

Svar: Enligt sajten Puch Hobby så ska din Dakota/Texas vara tillverkad 1973 (jag maskade de två sista siffrorna i ditt ramnummer). Puch Texas, som var en budgetmodell av Dakota, tillverkades 1972 till 1974, så din moped kan därför vara den rätt ovanliga Texas-modellen. Denna såldes utan pakethållare och hastighetsmätare samt hade silverlackerad tank och framskärm som annars var kromade på Dakotan. Allt detta för att kunna hålla ner priset.

Det kan dock vara lite knepigt att skilja en Texas från en Dakota om den blivit omlackerad. 1972 till 1974 fanns Dakotan bara i två kulörer: Blått och Guld. Den enda ”Dakota” som var röd under denna period var Texas. Men jag har själv råkat ut för att jag trodde jag haft en Texas. Den mopeden var rödlackerad och under denna lack var det enbart grå grundfärg och under den, plåt. Det var inte förrän jag upptäckte att det fanns spår av guldfärg vid motorfästena och under lagerskålarna i styrhuvudet som det visade sig att det var en nerslipad guld-Dakota som någon lackat röd en gång i tiden.

Tyvärr så är den tekniska skillnaden mellan Texas och Dakota så liten att bägge har samma typbeteckning: VoV 1461. Därför kan man inte skilja på dem med hjälp av typskylten på ramen. Men om din moped är röd och har en silverlackerad tank och framskärm är det sannolikt att det är en Texas. När denna dök upp saknade den även pakethållaren för att kunna hålla ner försäljningspriset ytterligare, men efter protester från blivande mopedister vek fabriken ner sig och monterade en pakethållare. Någonstans måste man ju ha skolböckerna och gymnastikpåsen.

Nytt svar från Jim Lundberg 2024-01-07: När man tittar på din bild (högst upp) så har den ett lamphus som kom 1973. Innan dess var hastighetsmätaren inbyggd i lamphuset. Däremot så är sadeln på din moped den släta modellen som fanns till och med 1972, men som man ser på reklambilden på Texas från 1974 nedan så har den också den släta sadeln, medan samtida Dakotorna har den ribbade sadeln. Men gamla mopeder kan ha varit ombyggda massor av gånger av olika ägare genom åren. Det enda man kan lita på är ramnumret och då bör din moped vara tillverkad 1973. Extra roligt är att du har originalmotorn kvar! Puch hade samma ram- och motornummer från fabrik.

Jim Lundberg

När Puch Texas presenterades 1972 så saknade den pakethållaren vilket var en del i att hålla ner priset. Men man fick snart ändra sig…
Under större delen av 1970-talet fanns Puch Dakota enbart i kulörerna Guld och blått. Den sista röda Dakotan tillverkades cirka 1970.
Det är klart att en moped skulle ha en pakethållare för skolböcker och gymnastikpåse, Sista året som Texas existerade (1974) hade den pakethållare. Här ser man att Texasmopeden på denna bild har den släta sadeln vilken egentligen försvann 1973.
Rulla till toppen