Tungt körkort för lättviktare?

Fråga: Hej! Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men jag provar. Jag har en Monark M90 med 150cc Ilo-motor som jag tänkt ta körkort med. Jag antog att den skulle kunna gå som A2-reggad men efter att ha läst på Trafikverkets hemsida verkar det som att maxeffekten är alldeles för låg för A2 (minst 20kw) (och motorvolymen för stor för A1). Gäller det alltid eller är det bara vid uppkörningen man behöver möta kravet med minimumeffekt? Annars verkar det som man behöver ha kort för tung mc för att köra gammal lättviktare :). Stämmer detta eller finns det speciella regler vad gäller veteranmotorcyklar?

Anton

Svar: Hej Anton. Visst är detta rätt ställe att fråga, och vi har pratat med sakkunniga på Transportstyrelsen om detta. Det finns inga särskilda regler för veteranmotorcyklar när det gäller körkort, inte heller vid förarprovet.

Precis som du skriver är cylindervolymen för stor för A1, det vill säga lätt motorcykel, då den överstiger 125cc. För att få köra din Monark behöver du minst A2, det vill säga mellanstor motorcykel (nettoeffekt på högst 35 kW samt att förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte överstiger 0,2 kW/kg). Däremot måste du inte behörighet A för tung motorcykel för att få köra din lättviktare.

I reglerna för förarprov för A2 står bland annat att provfordonet ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/h, nettoeffekten ska vara minst 20 kW och högst 35 kW, cylindervolymen minst 245cc samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt högst 0,2 kW/kg.

Monark M90 var visserligen en stark motorcykel på sin tid, en av de starkaste lättviktarna med sina 9 hästkrafter men ligger ändå är en bra bit under den lägsta effektgränsen, liksom cylindervolymen på 146cc. Med detta sagt behöver du använda en annan motorcykel vid förarprov för A2.

Lycka till med körkortet

Robert Gustavsson/Classic Motor

Länk: Läs mer om regler för förarprov, behörighet A1, A2 och A i Transportstyrelsens författningssamling

Rulla till toppen