Vad är ett ballongdäck?

Fråga: Ballongdäck till Motorcykel, 3.00 x 19″. Jag hittar flera artiklar om ballongdäck till cyklar, men ingenting om motorcyklar. Vad skiljer ett ballongdäck 3.00 x 19″ och ett ”vanligt” däck av samma dimension?

Jag renoverar en gammal JAWA 175 Standard från 1946, den skall ha just sådana ballongdäck. De däck som satt på har sedan länge passerat sitt bäst-före-datum, och de är 3.25 X 19″ både fram och bak, men jag vet inte om något av dem var ett ballongdäck.

Fram satt ett ”Trelleborg Normal 3,25 x 26, för VM3-fälg” och bak satt ett ”Dunlop Universal 3,25 x 19”. Den gamla beteckningen 26″ gör det till ett 19″ i modernare språkbruk. och det passade uppenbarligen på en VM3 19″-fälg.

Anders

Svar: Vi bollar över frågan till vår däckexpert Kjell Sveholm på Wheeler-Dealer:

Hej Anders, tack för din förfrågan. Ordet ballongdäck dyker upp i bland i daglig tal, har inte sett det användas i tekniska samband, som handböcker eller facklitteratur.

Letade lite på nätet. SAE (Society of Automotive Engineers) är verkligen handböcker, facklittertur och tekniska normer; de hade någon form av referens till Balloon Tires, daterad 1925, se nedan, ett klipp ur sammanfattningen. High-pressure tires syftar till vulstdäck, dessa är konstruerade utan kanttråd, däcket hålls på plats av att fälgens kanter är U-formade, så att en vulst på däckets höger resp. vänster sida kan haka fast där. Man måste använda dessa däck med 3 – 4 bars lufttryck. Konstruktionen är obsolet och fasades ut på bilsidan i mitten och på mc-sidan i slutet av 20-talet till förmån för däck med kanttråd och lägre tryck.

Nu gäller även för kanttrådsdäck att dessa alltid är bredare än fälgen och mc-däck har ändå mer eller mindre cirkulärt tvärsnitt. Stor markkontakt kan erhållas med stora däckdimensioner och lågt tryck ger mjukare gång med större rullmotstånd. Bärigheten minskar med lägre lufttryck. Och ”wide tread”, bred slitbana finns på alla möjliga däck.

Så definitionen är luddig in till oanvändbarhet.

En annan sak är att de allra flesta mc-däck i dag görs med ”utdragen kant”, som kan ge ett stöd vid extrem nedläggning; däckets bredaste ställe utgörs av slitbanan, på äldre däck var inte slitbanan ”utbyggd” utan bredaste punkten var på sidoväggen ungefär vid dess mitt.

Det som spelar roll är dimensionen 3.00 -19, det finns bra däck hemma i veteranmönster, Metzeler Block C och Mitas H-01. Men däck kan man byta lite när som, gör i ordning hojen i övrigt och kör med den, det brukar ta ett tag innan man rått på alla fel och buggar.

Vänligen, Kjell

Länkar:

SAE

Balloon tyre

Rulla till toppen