Vevaxeln går trögt efter packboxbyte på Sachs

Fråga: Tjena! Jag håller på att renovera min Sachs 50/2. Jag har bytt packboxar i hela motorn. Jag har även bytt lager i växellådan. Men nu när jag satt ihop motorn så tycker jag att veven går ganska trögt. Den känns inte som när jag tog isär motorn. Jag har inte shimsat eller bytt lager vid veven. Endast bytt packboxar. Så till min fråga, är det normalt att veven går lite trögare efter man bytt packboxar? Eller kan de va nått som gått snett?

Hampus

Svar: Nu vet jag inte hur trögt din vevaxel går, men när man monterar nya packboxar så ”bromsar” de kännbart axeln de sitter på. Det är förmodligen det som du känner och detta är helt normalt. Det är svårt att ge något ”mått” på hur det ska kännas, men du ska orka dra runt vevaxelns ramlagertappar med fingrarna – även om det känns lite trögt.

Däremot måste man alltid smörja in nya packboxar med olja eller fett när det som här handlar om axlar som roterar med höga varvtal– annars kan de brännas vid första starten då det tar en stund innan oljan från bränslet i vevhuset når packboxarna och deras tätningsläppar.

Har man missat att smörja packboxarna kan man göra detta i efterhand. Droppa på motorolja i skarven mellan tätningsläpp och axel. Ta sedan spetsen på ett litet buntband och stick försiktigt in den mellan läppen och axeln så att oljan verkligen dras in och når kontaktytan. Använd inte vassa saker av metall så som skruvmejslar, ståltråd eller liknande som kan skada tätningsläppen och/eller repa axeln.

Jim Lundberg

Nya packboxar bromsar axeln en aning men på en liten mopedmotor ska man ändå kunna drar runt axeltappen med fingrarna. Men man måste alltid smörja in packboxens tätningsläpp med olja eller fett efter monteringen – annars kan den brännas av friktionsvärmen.
Rulla till toppen