Originalkulör till Husqvarna 1951

Fråga: Hej Jim. Jag har köpt en Rödqvarna årgång 1951. Den är helt i orört originalskick och ska så förbli. Fick med ett par rostiga fotpinnar som jag vill snygga till med originalkulör. Har du, eller kan du tipsa var jag får fram beteckning på den röda originalkulören?

Roger Vikström

Svar: Jag har tyvärr ingen färgkod till Husqvarnas röda motorcyklar från 50-talet. Men jag tror inte att du ska gå på eventuell färgkod när du ska lackera en detalj som ska passa in med befintlig kulör. Pigmenten förändras över tid och sol, väder och vind kan bleka lacker och känsligast av alla kulörer brukar vara den röda.

Dessutom kan det skilja sig i kulör från fabrik. Jag pratade med före detta anställda på Nymans i Uppsala (NV) som berättade att den röda kulören på deras motorcyklar varierade utifrån vilket humör de var på inne på lackverkstaden när de blandade i ordning lack på måndagarna. Om det sen stod flera likadana NV-motorcyklar i samma butik kunde man ibland se att de skilde sig lite i kulör. En kille som hade en guldfärgad Puch Dakota i skolåldern berättade att de var tre personer som hade guldfärgade Dakotor på skolan och ställde man dem tillsammans så syntes det att det var tre olika kulörer.

Mitt tips är att du tar med dig en lackerad del från din Rödqvarna till din färghandlare så kan de bryta fram en likadan kulör. Det syns tydligt om man inte har samma kulör på delar som sitter på samma fordon. Ta bara en del som inte varit så utsatt för olja och smuts och rengör den noga först med bilschampo och gärna lackrengöring. Om de ska skanna in kulören digitalt så brukar det behövas en plan yta på minst 5 x 5 cm. Men det går ofta lika bra med gamla hederliga färgkartor.

Jim Lundberg

Om ytan är plan och minst 5 x 5 cm kan man skanna in kulören digitalt till en dator som sedan räknar ut pigmentsammansättningen. Men detta fungerar bäst på solida lacker (ej metallic). På bilden (Upplands Bilfärg) har man först kört med en polertrissa med lackrengöring för att få bort smuts och oxid.
Men än finns det kvar ”analoga” färgkartor som man använder för att ta fram en kulör. Men när man använder dessa ska man testa i olika belysning. Man testar inomhus i konstljus (befintlig belysning) och därefter gör man om det utomhus. Om färgprovet stämmer i bägge fallen har man prickat rätt. Skulle det inte gå att få fram ett prov som stämmer i bägge fallen så väljer man det som stämmer utomhus – det är ju där motorcykeln kommer att befinna sig.
Rulla till toppen