Fråga: Jag har problem med bakljuset på min 1289:a. Bromsljuset fungerar och lyser bra med både 4W och 5W glödlampa. Däremot bakljuset, det glöder bara svagt oavsett effekt på lampan.
Även provat med 12V 4W vilket även den går att få att glöda. Intensiteten på bakljuset ökar svagt med ökat varvtal medan på bromsljuset blir det en markant skillnad med ett ökat motorvarvtal. Jag har provat att dra en ny ledare från kopplingsplinten vid motorn till bakljuset, men ingen skillnad.
Jordningen är bra då jag provat att dra bromsljuset till denna bakljusets glödlampa vilket fungerar utan problem. Kan tillägga att framlyset fungerar perfekt med både hel och halvljus, likaså tutan. Jag har en LED-lampa i fram – kan det vara en del av problemet?
Tacksam för alla råd och tips!
Sign, ”Stockholmare”
Svar: Troligtvis beror felet på att du har en LED-lampa fram. Din motor bör ha en separat bakljusspole (bilden nedan) som sitter ovanpå ljusspolen. Det här är en konstruktion som ska rädda baklampan om framlampan går sönder vilket normalt brukar leda till att baklampan får all ström och brinner upp på några sekunder.
Den lilla bakljusspolen parasiterar på ljusspolen, men bara när ljusspolen levererar ström till framlampan som i originalutförandet är på 15 watt. Grejen är att bakljusspolen inte får någon ström från ljusspolen när man stänger av framlampan (eller att den gått sönder) och då slocknar även baklampan. Det är därför man kan ansluta baklampan direkt till bakljusspolen (grå kabel) så att den följer framlampans av eller på.
Din LED-lampa drar förmodligen mindre än 15 watt och då blir strömmen genom ljusspolen så låg att den lilla bakljusspolen inte får någon ström att parasitera på. Testa med att koppla in en originallampa på 15 watt. Då ska baklampan lysa normalstarkt. Om inte, är bakljusspolen förmodligen trasig.
Om du vill fortsätta använda LED-lampan fram så kan du till exempel koppla på en extra lampa på 6 volt och kanske 5 watt mellan den gula kabeln från motorn och jord. 5-wattaren kan sitta inne i lamphuset och enbart dra lite ström så att bakljusspolen förhoppningsvis vaknar till liv. Eller så sätter du ett positionsljus på lämpligt ställe med 5-wattaren som ljuskälla. Denna lampa kommer alltid att lysa när motorn är igång.
Det finns ett annat sätt att lösa det, men då måste du koppla baklampan till ljusomkopplaren på styret vilket kräver en del ändringar av kablarnas inkoppling där. Då får man samma funktion som på äldre mopeder utan den separata bakljusspolen. Där driver ljusspolen allting på mopeden: framljus, bakljus, bromsljus och tuta.
Jim Lundberg







