Slirande kick på tvåväxlad Sachs

Fråga: Har en Sachs 50/2. Jag bytte lameller eftersom att dom hade rostat ihop. När jag hade bytt så hällde jag i 2 dl SAE 80. Men ibland när jag kickar nu så blir det så att den ”kopplar ur” alltså att det blir lika som om jag skulle hålla in kopplingen och kicka det vill säga inget händer. Vad kan jag göra? Lamellerna var av fabrikat Newfren.

Hampus

Svar: Sachsmotorer är kända för att slira på kicken och orsakerna kan vara många. Gamla och glaserade lameller är en orsak, men i ditt fall är det ju nya lameller. Fel, eller för mycket, olja är en annan anledning, men 2 dl SAE 80-olja är vad en Sachsmotor ska ha.

Nu förutsätter jag att kickmekanismen greppar som den ska i din motor. Din motor ska ha nio kopplingsfjädrar (riktigt gamla Sachsmotorer hade bara sex fjädrar monterade). Ibland kan man behöva rugga upp ytan på stållamellerna samt botten på kopplingskorgen med en polerborste i nylon med inbyggt slipmedel.

Kolla även att alla stålytor är jämna så att lamellerna inte rider på någon kant. Kolla hur kopplingsnavet ser ut (bild nedan). Här kan det uppstå djupa hack som lamellerna hänger upp sig på så att de inte pressas samman och driver. Samma typ av hack kan även uppstå i kopplingskorgens ytterkant.

Sen kan det vara så enkelt att det bara behövs en inkörning. När nya ytor (dina lameller) ska möta gamla ytor (stållamellerna) så kan det ta några mils körning innan ytorna har slitits in mot varandra så att kontaktytan blir 100 procent mellan dem. Du har väl ett spel i kopplingsarm och vajer?

Jim Lundberg

Hack i kopplingsnav och kopplingskorgen kan få lamellerna att hänga sig om de hakar tag i hacken.
Gamla Sachsmotorer (på bilden en pedalmotor från 1957) hade oftast bara sex kopplingsfjädrar monterade från fabrik. Men det händer att tidigare ägare slarvat bort de tre kopparna och fjädrarna i nyare motorer som ska ha nio fjädrar.
Ibland kan man behöva rugga upp ytan på stållamellerna med en nylonborste. Man borstar då så att slipreporna hamnar radiellt (som strecken på bilden).
För att lamellerna ska greppa som de ska måste det finnas ett litet spel i både vajern och kopplingsmekanismen.
Rulla till toppen