Fråga: Hej Jim. Jag har ärvt en gammal Crescent Compact 1252 årsmodell 1981, Sachsmotor med tre fotväxlar, som har stått still i ett varmgarage i ungefär 43 år. Jag tänker göra iordning den nu i vår, behöver bl.a. fixa en punka på bakhjulet. Tänker byta bränsleslang och montera ett bränslefilter. Kolven har inte fastnat. Kopplingen tycktes inte frikoppla eller hur jag ska uttrycka mig men efter att ha hållit in och släppt kopplingshandtaget några gånger verkar det som att lamellerna (?) har släppt sinsemellan.
Nu tycks friläget funka, det går att rulla moppen utan att motorn är inkopplad. Bensintanken är tom men jag tänker att om det har blivit lite ytrost i den så kanske det är bra med ett bränslefilter. Men till min fråga: bör jag demontera kåporna för att kolla skicket inuti eller räcker det med att byta olja och hoppas på det bästa? Om jag gör det; bör jag då montera nya packningar?
Christer
Svar: Om mopeden verkligen stått torrt och fint så bör det räcka med ett oljebyte och lite allmän service. Men om den inte varit startad/körd på så länge skulle jag börja med att droppa lite olja i tändstiftshålet (typ en tesked) och sedan kicka runt motorn ett antal gånger. Låt den stå till dan efter så att oljan hinner krypa till packboxarna i vevhuset. Bensinkranen kan ha kärvat ihop så häll i bensin i tanken och låt även det stå ett dygn så att kranens packningar får lite smörja innan man vrider på den. Misstänker du att det finns ytrost i tanken så monterar du ett bränslefilter. Det är alltid bra med filter.
Tappa ur växellådsoljan och kika på den. Ser den ut som olja bör allt vara okej, men ser den ut som Pucko chokladdryck har det varit vatten i motorn och då bör du ta av kopplingskåpan och inspektera hur det ser ut på insidan. Lamellerna brukar fastna ihop om motorn stått länge, men släpper oftast efter en stunds körning. Om det varit fukt i motorn kan lamellerna rosta fast i varandra och då kan friktionsbeläggen lossna när man frikopplar och istället sitta fast på stållamellerna. Då blir det lamellbyte till nya. Om packningen till kåpan håller ihop kan den återanvändas. Eventuellt med ett tunt lager packningsklister. Häll i ny olja, 2 dl SAE 80.
Smörj brytarfilten i tändsystemet med en droppe olja så att inte brytarna slits ner vid första starten. Sen kan du givetvis smörja chassiet och kedjan med mera. Kolla och pumpa däcken. Ta av locket till flottörhuset och rengör botten från gammal olja. Samma med huvudmunstycket. Nu kan det vara dags för start.
Jim Lundberg








