Starta upp Compact som stått i 43 år

Fråga: Hej Jim. Jag har ärvt en gammal Crescent Compact 1252 årsmodell 1981, Sachsmotor med tre fotväxlar, som har stått still i ett varmgarage i ungefär 43 år. Jag tänker göra iordning den nu i vår, behöver bl.a. fixa en punka på bakhjulet. Tänker byta bränsleslang och montera ett bränslefilter. Kolven har inte fastnat. Kopplingen tycktes inte frikoppla eller hur jag ska uttrycka mig men efter att ha hållit in och släppt kopplingshandtaget några gånger verkar det som att lamellerna (?) har släppt sinsemellan.

Nu tycks friläget funka, det går att rulla moppen utan att motorn är inkopplad. Bensintanken är tom men jag tänker att om det har blivit lite ytrost i den så kanske det är bra med ett bränslefilter. Men till min fråga: bör jag demontera kåporna för att kolla skicket inuti eller räcker det med att byta olja och hoppas på det bästa? Om jag gör det; bör jag då montera nya packningar?

Christer

Svar: Om mopeden verkligen stått torrt och fint så bör det räcka med ett oljebyte och lite allmän service. Men om den inte varit startad/körd på så länge skulle jag börja med att droppa lite olja i tändstiftshålet (typ en tesked) och sedan kicka runt motorn ett antal gånger. Låt den stå till dan efter så att oljan hinner krypa till packboxarna i vevhuset. Bensinkranen kan ha kärvat ihop så häll i bensin i tanken och låt även det stå ett dygn så att kranens packningar får lite smörja innan man vrider på den. Misstänker du att det finns ytrost i tanken så monterar du ett bränslefilter. Det är alltid bra med filter.

Tappa ur växellådsoljan och kika på den. Ser den ut som olja bör allt vara okej, men ser den ut som Pucko chokladdryck har det varit vatten i motorn och då bör du ta av kopplingskåpan och inspektera hur det ser ut på insidan. Lamellerna brukar fastna ihop om motorn stått länge, men släpper oftast efter en stunds körning. Om det varit fukt i motorn kan lamellerna rosta fast i varandra och då kan friktionsbeläggen lossna när man frikopplar och istället sitta fast på stållamellerna. Då blir det lamellbyte till nya. Om packningen till kåpan håller ihop kan den återanvändas. Eventuellt med ett tunt lager packningsklister. Häll i ny olja, 2 dl SAE 80.

Smörj brytarfilten i tändsystemet med en droppe olja så att inte brytarna slits ner vid första starten. Sen kan du givetvis smörja chassiet och kedjan med mera. Kolla och pumpa däcken. Ta av locket till flottörhuset och rengör botten från gammal olja. Samma med huvudmunstycket. Nu kan det vara dags för start.

Jim Lundberg

Om det har kommit in fukt i motorn kan det se ut så här på insidan. Detta kan man man dock direkt se enbart genom att tappa ut oljan som då ser ut som Pucko chokladdryck. Man bör då ta av en kåpa och kolla hur illa det är på insidan. Men ofta räcker det med ett (eller två) oljebyten.
I en motor som stått länge kan lamellerna fastna i varandra så att de inte längre frikopplar. Då kan det räcka med att man gör en rullstart och sen varmkör motorn någon mil så brukar de släppa. Om man även drar in kopplingen och rycker lite i gashandtaget då och då under färden kan de släppa snabbare. Har det kommit in vatten så kan lamellernas friktionsbelägg lossna och till och med rosta fast i stållamellerna.
Ett bränslefilter är alltid bra att ha på mopeden, men extra viktigt om mopeden stått länge så att det hunnit samlas smuts och rost i tanken. Men trots filtret får man räkna med loppa på tändstiftet under de första åkturerna med en ”nyvaken” moped.
Det här är tvåtaktarnas mest bortglömda smörjställe: Filten som släpar mot svänghjulets brytarnock. Den ska smörjas (sparsamt) med någon droppe olja eller fett var 300:e mil för att klacken på brytararmen ska få normal livslängd. Filten lär vara snustorr efter 43 år och då kan klacken (och brytaravståndet) försvinna på några få mil.
Rulla till toppen