Vilken olja i Sachsmotorn?

Fråga: Hej! Olja i växellåda på Sachs 50/3 LS. Står att man ska ha SAE 80 i handboken. Ska man ha transmissionsolja eller motorolja SAE 20 alternativt SAE 30? Vad ska man tänka på? Och oljan byts på grund av lameller! Ska dom monteras torra eller ska man ha dom i olja före montering?

Tias

Svar: Viskositeten för transmissionsolja och motorolja klassificeras på olika vis vilket ofta leder till förvirring, För att minska risken för förväxling (man kan för det mesta hälla motorolja i en växellåda, men man ska absolut inte hälla transmissionsolja i en motor) har man valt att ge motorolja viskositeten SAE 0 till SAE 70 och allt över SAE 70 är då transmissionsolja. Men efter SAE 70, börjar man om med låg viskositet igen.

Sachsmotorerna (utom automaten) ska ha en transmissionsolja med viskositeten SAE 80. Men tittar man i tabellen nedan så ser man att motorolja SAE 20 till SAE 30 ligger i samma viskositetsområde som SAE 80. Man kan alltså välja en SAE 20 eller SAE 30-olja istället. Men då handlar det bara om viskositeten. Oljor innehåller dessutom olika additiv som ger dem olika egenskaper när det gäller friktionsnedsättning, filmstyrka, tålighet mot värme med flera.

Transmissionsoljor klassificeras även med GL1 till GL6 (GL = Gear Lubricant) som talar om hur ”tuff” oljan är mot tryck och friktion. Ju högre nummer, desto mer additiv som förstärker dessa egenskaper. Men allt över GL4 innebär många och starka additiv som kan angripa gulmetaller som brons och det finns det i Sachsmotorn. En motorolja motsvarar ofta GL1 och kan då användas istället för en transmissionsolja GL1.

I din Sachsmotor kan du välja mellan en transmissionsolja SAE 80, GL1 eller motorolja SAE 20 eller SAE 30 (den senare är lättare att hitta då den säljs som ”Gräsklipparolja”). Möjligtvis kan motoroljan vara lite ”halare” och då Sachsmotorer är kända för att ”slira på kicken” är nog SAE 80-oljan att föredra.

En del förespråkar att lamellerna ska ligga i oljebad, ibland i timtal innan montering, men i praktiken räcker det utmärkt med att ta oljekannan och spruta lite olja på varje sida av lamellen vid monteringen.

Jim Lundberg

Oljor klassificeras på olika vis när det gäller viskositeten (hur tjock/tunn oljan är). I tabellen ser man att en motorolja SAE 30 till och med kan vara en aning tjockare än en transmissionsolja SAE 80.
Alla transmissionsoljor med höga GL-nummer är inte aggressiva mot gulmetaller som exempelvis brons, men vill man vara säker så tittar man på etiketten eller kollar med tillverkaren. I en mopedmotor räcker det oftast med GL1, men i en bakaxel med hypoidväxel måste man använda GL4 eller GL5 om den ska få någon livslängd.
Man behöver inte lägga nya lameller i oljebad i timmar, men de ska inte heller monteras torra. Spruta på lite olja på båda sidor och montera dem sedan.
Rulla till toppen