Trasig tändspole på Honda utombordare

Fråga: Hej. Har en utombordare med brytarsystem på 6 volt. Tändspolen är kass. Har skaffat en 12-voltsspole. Vilken resistans blir lämplig på matarspolen? Motorn är en gammal Honda 9,9.

Per-Olof Olofsson

Svar: Om jag förstår det hela rätt så har du en matarspole i tändsystemet och en utanpåliggande tändspole vilken har havererat. Nu vet jag inte om du tänkt linda om matarspolen så att den bättre stämmer med den nya tändspolen på 12 volt, men jag skulle nog först testa med att koppla in den nya tändspolen utan att röra matarspolen. I många fall så räcker spänningen till för att driva en tändspole som egentligen är avsedd för en högre spänning.

Men om det inte fungerar med den ordinarie matarspolen så kan man linda om den med ett större antal varv. Rent teoretiskt ska det då vara dubbelt så många varv om man ska få dubbla utspänningen. Men det är långt ifrån kritiskt. Däremot kan det bli aktuellt att linda med tunnare koppartråd för att fler varv ska få plats rent fysiskt. Att mäta resistansen är svårt då en 12-volts matarspole kan ha en resistans på något enstaka ohm och hälften av det om det är en matarspole på 6 volt.

Men i praktiken är det svårt att få korrekta mätvärden när det handlar om enstaka ohm om man inte har rätt avancerade mätinstrument. Då är det säkrare att linda av spolen och räkna varven och sen dubbla antalet till nya lindningen. En matarspole har bara några hundra varv så det är hyfsat lätt att räkna.

Jim Lundberg

Exempel på hur man kan koppla in en utanpåliggande tändspole. Detta kan man lätt ändra på tändsystem med inbyggd tändspole då man ersätter den inre tändspolen med en matarspole som får driva en utanpåliggande tändspole.
Rulla till toppen