Var får man tag på en tändspole som håller?

Fråga: Var får man tag på en tändspole som håller? Efter att motorn blev renoverad så fick den även ny tändplatta. Den har krånglat sen den kom och den första blev utbytt. Den gick nog 4 mil. Den första gick 1,5 mil innan den stannade. Sen en ny tändspole den gick nog bortåt 6 mil innan den slocknade.

Den har gnista igen efter minst 20 timmar då den går ca 5 km innan den dör. Efter 20 timmar har den gnista igen, så när man som omväxling snyggat till sin gamla Compact från 1973 så går den inte att ta på nån längre tur om man inte vill gå hem. Tur att man har fler moppar. Har även bytt konding och kollat att allt annat lyse finns. Det är bara tänddelen som inte vill

Lars Höjer

Svar: Visserligen har jag hört talas om dåliga tändspolar från låglöneländer som gått sönder i förtid, men inte så snabbt som dina. Jag kan tyvärr inte rekommendera några nytillverkade tändspolar då jag kör på gamla grejor, utom en elektronisk tändspole som ersätter tändspolen i Sachs, Puch, Zündapp med flera. Den har jag testat. Fast den behövde filas på för att passa och jag fick ta bort krysskilen för att få tändningen rätt. Men den har fungerat felfritt i sju år.

Har du kollat så att svänghjulet inte tar i tändspolarna? Dålig passform på spolarna, eller glappa ramlager, kan leda till att svänghjulet tar i spolarnas polskor och det är definitivt inte bra. I så fall syns det på både polskor och magneter om så skett. Kolla även att dina brytare fungerar som de ska. Ibland är de infettade från fabrik och då måste kontakterna avfettas innan man börjar köra.

Annars så har vissa nytillverkade kondensatorer varit en vanlig källa till fel på mopeder, något som jag hoppats borde vara historia nu efter alla reklamationer som var för några år sedan. Men kolla med säljaren vad du får. Det finns bra grejor numera. Själv använder jag mig av en låda med begagnade tändspolar som jag köpte på en marknad för flera år sedan. De spolarna sitter i nästan alla mina mopeder och fungerar perfekt trots sin ålder. Det verkar som att de gamla svarta Boschspolarna är evighetsmaskiner.

Jim Lundberg

Evighetsmaskin? Bosch svarta tändspolar från 1960- och 70-talet är väldigt driftsäkra och långlivade. Undertecknad har bara kasserat en enda sådan spole – någonsin.
Rulla till toppen