Tvåväxlad Sachs som inte vill gå bra

Fråga: Jag har en Sachs 50/2 som inte vill gå som jag vill. Hade problem med den i somras men fick den att gå bra. Bytte kondensator och bytte brytarspets, tändstift och tändhatt. Rengjorde förgasaren och efter allt det där så blev de fart i den men dock så hade lamellerna rostat ihop så bytte dom nyligen men då så slirade dom när jag kickade men idag så slipade jag bort all rost från mellanplattan och från kopplingsdrevet så nu slirar dom inte.

Men moppen vill inte gå. Lyckas att få den att gå lite men de är något konstigt. Ibland så går den igång och jag kan gasa fullt ett tag sen dör den. Stiftet är sotigt hela tiden nu också. Brytarspetsen är 0,40 mm. Jag blir tokig. Tändstiftet har lila stark gnista.

Hampus

Svar: Det är lite svårt att ställa någon diagnos utifrån de symtom du uppgett. Sotigt stift tyder på alltför fet bränsleblandning vilket i sin tur kan bero på otät flottör (flödar), för stort huvudmunstycke, igensatt luftfilter – för att nämna några orsaker. Eventuellt kan det vara packboxen på höger sida som släpper in olja i vevhuset, men då borde det ryka rejält.

Om man ska ”läsa” ett tändstift så bör man ha ett som inte har blivit sotigt vid tidigare körning. Det tar nämligen rätt lång tid att bränna bort sotet när man kör. Annars vet man inte om sotet på stiftet är nytt eller gammalt.

Nästa gång motorn dör så får du vara snabb och ge full gas innan den slutat snurra och därefter titta på tändstiftet. Är det blött så dog motorn på grund av att gnistan försvann och om stiftet är torrt – ja, då berodde det på bränslebrist.

Om det är tändningen som är orsaken (blött stift) så har du ju bytt kondensator och brytare. För några år sedan var marknaden full med undermåliga kondensatorer från låglöneländer, men detta borde (?) ha ordnat till sig nu. Men det kan ju finnas kvar enstaka exemplar i butikslager. Tändspolen i Sachsmotorn är från fabrik den svarta Boschspolen och de brukar vara bombsäkra, men allt kan ju gå sönder. Jag råkade ut för en (1) svart Boschspole som var defekt och den gav gnista i tio minuter innan den slocknade – gång på gång.

Jim Lundberg

Rulla till toppen