Cylinderfoder till NV Autoped

Fråga: Hej! Finns det ”torr”-foder till moppecylindrar? (undrar djurvän) Jag har en NV 40cc som är sprucken.

Mvh Svenna

Svar: När det handlar om cylinderfoder så skiljer man på ”torra” foder och ”våta” foder. Torra foder är ett foder som man pressar in i det befintliga cylinderloppet, medan våta foder är den egentliga cylindern. Att man säger ”våta” beror på att dessa foder ligger i direkt kontakt med kylvätskan. På en luftkyld motor förekommer endast torra foder av flera skäl (1. Det finns ingen kylvätska. 2. Fodret måste kylas och gör det genom god kontakt med originalcylindern och dess kylflänsar).

Nu vet jag inte på vilket sätt din cylinder är sprucken, men när man fodrar om en cylinder så pressar man i fodret med presspassning för att garantera så bra värmeavledning som möjligt till själva cylinderstommen med dess kylflänsar. Men presspassning innebär spänningar i godset hos cylindern och har man exempelvis längsgående sprickor så kan cylindern i princip gå i tu om man pressar i ett foder.

Foder brukar ofta vara tillverkade av gjutjärnslegeringar som har fördelen av att innehålla kolloidal grafit (finfördelade grafitpartiklar i metallen) vilket ger en ”inbyggd” smörjning som ihop med motoroljan håller ner friktionen mellan kolv och cylinder. Förr i tiden var avloppsrör i gjutjärn till handfat populära foderämnen. Frågan är bara om man hittar sådana idag.

Jag har fodrat om några cylindrar, fast då har det varit aluminiumcylindrar (tjockt gods) som jag svarvat ur och sedan fått ett foder inpressat. Då har det varit foder från motorer som har haft lika porthöjder som mottagarcylindrarna (ILO Piano till Zündapp). Autopedmotorn är lite speciell med sin lilla cylindervolym och korta slaglängd, så att hitta ett foder som stämmer med porthöjderna/storlekarna kan bli knepigt.

Men det går bra att hårdlöda gjutjärnscylindrar med mässingslod (silverlod kan vara svårare) och om du har den vanliga åkomman med att cylinderkjolen (insticket i vevhuset) har spruckit så kan hårdlödning av denna vara ett alternativ. Jag har gjort så på motorer upp till 650 cc och då går det även att borra upp loppet till överdimension efteråt om det behövs. Sprickor bör dock stoppborras i änden/ändarna även om man löder dem så de inte sticker vidare.

Jim Lundberg

Cylinderfoder från ILO Pianos aluminiumcylinder.
Här pressas ILO-fodret in i en ursvarvad Zündappcylinder. Det behövs rätt hård passning för att värmen från fodret ska ledas över till aluminiumgodset och dess kylflänsar. En sprucken cylinder kan dock spricka mer om man pressar i ett foder om sprickan är längsgående.
Rulla till toppen