Slirande kick på Puch Maxi

Fråga: Hej! Har en Puch Maxi enpetare från 1983, den har kick och bromspedalen på höger sida. Mitt problem är att när man försöker kicka igång den, så känns det som den slirar inuti, motorn går inte runt. Men upptäckte nu att tar man ur tändstiftet så går motorn runt när man kickar.

Kan någon förklara vad som är problemet med moppen?

Christer Alfredsson

Svar: Nu är det ett tag sedan jag höll på med en Puch Maxi, men jag kan komma på två relativt enkla fel som eventuellt orsakar att kicken slirar. Växellådan ska ha ATF-olja (automatlådeolja) och ingenting annat. Häller man i vanlig motor- eller växellådsolja kan kopplingen slira våldsamt.

I bästa fall kan ett byte till ATF-olja återställa funktionen. Men det kan behövas en sköljning av växellådan med lacknafta för att tvätta bort felaktig olja från alla friktionsytor i kopplingen. Låt inte lacknaftan vara i för länge då den kan angripa gummitätningar i motorn. Häll i naftan, rulla mopeden en bit, tappa ur. Fyll på med 1,7 dl valfri ATF-olja, exempelvis ATF-F.

Det kan vara så att du har ett startreglage på styret som man ska dra i för att kicken ska driva runt motorn som den ska. Då kan det vara så att vajern till detta reglage behöver spännas. Om du behöver ta isär motorn så är den enväxlade Maximotorn med kick med i Stora Tvåtaktsboken, del 2 där det är en komplett reparationsanvisning (även för 29 andra motorer).

Jim Lundberg

Demontering av centrifugalkopplingen på Puch Maxi.
Rulla till toppen