Register över ramnummer till Zündappmopeder

Fråga: Hej! Jag undrar om det finns något register för Zündappmopeder där man kan se vilket motornummer som skall sitta i den ramen med det ramnumret eller vilket ramnummer skulle den motorn med det motornumret tillhöra.

När det inte finns papper på en moped så råder det osäkerhet om ram/motor hör ihop – så kallade Matching number.

Mvh

Ronald Axelsson

Svar: Jag är inte säker på att man kan hitta uppgifter om vilken motor som satt i en viss ram på mopeder – annat än när det gäller Puch mopeder som har samma nummer på både ram och motor från fabrik. Det är nog mest detta man menar med matching number även om man även skulle kunna knyta två olika nummer till ett och samma fordon.

Jag har fått intrycket av att mopedtillverkarna (utom Puch) inte sydde ihop motorernas nummer med ramarnas, rent generellt. Däremot förde man register över motorernas löpnummer för att kunna informera kunder och återförsäljare om konstruktionsändringar i motorerna vid reparation och byte av delar.

Man får räkna med att många äldre mopeder har genomgått både ett och två motorbyten på grund av haverier, stölder med mera. Ofta får man nöja sig med att få ihop samma årsmodell på motor och ram vilket, förutom att kännas bra, kan vara till stor hjälp när man ska köpa reservdelar.

Om det handlar om Zündapp KS 50 så kan man kolla på vevstaken och typskylten på motorns framsida. Motorer till och med 1970 hade en kortare stake och motorer från 1971 och framåt har en längre vevstake. På bilderna nedan visas hur man kan mäta vilken vevstake man har genom att bara lyfta av cylinder och kolv. På typskylten kan det stå tillverkningsår (Baujahr på tyska), men då denna skylt sitter rakt i sprutet från framhjulet brukar dessa skyltar vara oläsliga.

Kolla annars med den tyska Zündappklubben. När du går in på deras hemsida så klickar du på ”Typen – Baujahrsliste: 1956 – 1984” till vänster på menyn. Där kan man sen skrolla ner i tabellen tills man hittar ramnummer i närheten av det man själv har. Tabellen är långt ifrån komplett och verkar bygga på inrapporterade nummer från Zündappägare, men med lite tur hamnar ens eget nummer mellan två nummer till samma årsmodell.

Jim Lundberg

Zündappmotorer till och med 1970 hade den ”korta staken” och mäter man från vevskivan till änden på vevstaken så blir måttet ungefär 79 mm när man har den korta staken. Det kan vara så att de korta vevstakarna alltid (?) är av aluminium.
På motorer från 1971 och framåt sitter det den ”långa staken” och mäter man från vevskivan upp till änden på vevstaken får man måttet 82 – 84 mm, beroende lite på vevskivornas utformning och vevstakens godstjocklek. Dessa vevstakar är av stål. Kopparfärgen kommer sig av att man vid sätthärdningen av staken förkopprade allt utom lagerytorna som skulle härdas. Kopparskiktet hindrar kol eller ammoniak (nitrerhärdning) att nå stålet och då kommer resten av staken att behålla sin seghet och endast lagerytorna blir glashårda.
Rulla till toppen