Importera moped från Norge?

DBS-reklam från 1967.

Fråga: Efter att en DBS Saxonette 3033 från 1967 blev min första moped förra året så har jag fastnat för dessa mopeder (DBS/Tempo) från vårt grannland.

Då de inte är så vanligt förekommande på den svenska marknaden undrar jag om det finns några hinder/utmaningar med att köpa dem i Norge för att ta hem till Sverige?

Henrik

Svar: Ska man gå strikt efter regler och lagar så får endast mopeder som godkänts av svenska myndigheter framföras i trafiken här hemma. I Sverige godkända mopeder har ett VoV-nummer (Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen), ett ASB- eller TSV-nummer – allt beroende på årsmodell. Detta nummer sitter på en så kallad typskylt, synligt på ramen så polisen lätt kan hitta det.

Ett annat aber är att den tillåtna motoreffekten i Norge var 2,5 hk och en tillåten toppfart på 50 km/t. Alltså en bra bit över vår motsvarighet på max tillåtna 1 hk/30 km/t. En norsk originalmoped räknas alltså som en trimmad moped (=lätt motorcykel) i Sverige.

Nu kan jag ju inte sitta och uppmana till lagbrott, men jag har svårt att tänka mig att en norsk moped skulle stå högt upp på polisen lista över eftersökt kriminalitet. Dessutom kan man ju ”snygga till” den lite genom att hänga på en cylinder, förgasare och drevning som är godkänd för motsvarande modell i Sverige.

En moped måste ha en trafikförsäkring för att få framföras i trafiken och är den inte godkänd i Sverige får man räkna med att man endast får teckna en trafikförsäkring, alltså inte brand, stöld, glas och liknande.

När det gäller sådant som import/export av fordon mellan Norge och Sverige får jag hänvisa till Tullverket.

Jim Lundberg

Exempel på typskyltar som visar att mopedmodellen är godkänd i Sverige. Här var det Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, VoV, som utfärdade ett godkännande.
Rulla till toppen