Chevrolet Nova som tappat gnistan

Om man slår på tändningen och ser till att brytarna är stängda ska det gnistra om man lossar strömkabeln till tändspolen vid anslutningen (pilen) och duttar med kabeln mot anslutningen. Då vet man i alla fall att det går ström hela vägen genom spole och fördelare till jord. Men det kan fortfarande vara kortslutning i fördelaren.

Fråga: Hej, jag har en Chevrolet Nova från 1964 med 3,2 l rak sexa. Har problem med tändningen, har bytt tändstift, tändspole, tändkablar, brytare i fördelaren och kondensator i fördelaren. Har ström in på tändspolen och fördelaren snurrar. Jag får ändå ingen gnista. Finns det något jag har missat att kolla eller är det en helt ny fördelare jag behöver?

Viktor

Svar: Att gnistan har försvunnit kräver sällan ett dyrt fördelarbyte. Om fördelaren är sliten så kommer dess axel att kasta i sina lagerbussningar vilket resulterar i att det kan bli omöjligt att få till ett exakt tändläge. Använder man en stroboskoplampa så ser man då hur tändläget hoppar hit och dit ett antal grader. Men gnistan försvinner inte så länge brytarna öppnar och stänger.

Vanliga fel när något så drastiskt inträffar som att gnistan helt förvinner är att det uppstått kortslutning mellan de strömförande delarna i fördelaren och jord. Börja med att kolla följande: Dra runt motorn så att brytarna går ihop (=tändläge). Slå på tändningen och lossa strömkabeln som sitter på tändspolen. Dutta nu med kabeln mot den anslutning den satt på. Om det gnistrar när du gör detta är det kontakt från spolen hela vägen till jord vilket det ska vara med stängda brytare. Om det inte gnistrar är det avbrott någonstans mellan tändspolen och jord. Sätt tillbaka kabeln och testa även med att öppna brytarna med en mejsel eller pinne. Då ska det gnistra lite mellan kontakterna.

Dra nu runt motorn lite till så att brytarna öppnar och dutta med kabeln igen. Nu ska det inte gnistra eftersom brytarna har öppnat. Om det gnistrar så är det kortslutning mot jord och i så fall är det kondensatorns anslutning samt brytarnas anslutning som ska kollas upp.

Om fördelaren är sliten så kan man renovera den med nya bussningar. Samt lite service av centrifugalregulatorn. Är du tveksam så kan en bilelektrisk verkstad (som har inriktning på äldre bilar) köra din fördelare i ”bänk” som det kallas. Då får du besked om fördelarens kondition och kanske även hjälp med åtgärder. Men att gnistan försvunnit är en annan historia. Många brytare har en tunn hinna av fett som ska skydda mot oxid under lagringstiden och därför ska man alltid avfetta nya brytares kontakter med lacknafta, aceton eller thinner vid monteringen.

Jim Lundberg

Anslutningen till kondensatorn är ett ställe då det lätt kan bli kortslutning (överledning) till jord om någon isoleringsbricka hamnat fel – eller om någon kabelsko ligger mot gods.
Även på insidan kan det bli kortslutning om någon bricka eller kabelsko hamnat fel. Nya brytare kan ha en fet hinna på kontakterna (inringade) som måste tvättas bort vid monteringen. Brytaravståndet bör ligga på runt 0,4 mm.
Rulla till toppen