Min Ciao hånar mig!

Fråga: Hejsan! Har en Piaggio Ciao som hånar mig. Den är extremt svårstartad.

Jag har bytt:

  • båda tändspolarna
  • kondensator
  • kolvringar
  • packningar (även den i vevhuset som du gav som tips till annan frågande)
  • ny brytarspets inställd på 0,4
  • tändstift

Samt gjort rent förgasaren. Tändstiftet blir fuktigt och det finns bensin i förgasaren när man skruvar bort den… Har gjort rent nålen osv, osv, osv…

Den har funkat felfritt men dog för mig under färd och sen dess har den varit hemsk att starta… Om man får igång den så dör den när man slutar gasa. Jag har googlat o googlat och felsökt de mesta men ändå vill den inte fungera. Några tips?

Tack på förhand.

/ Linda

Svar: Spontant så låter det som ett tändningsfel om tändstiftet blir fuktigt vilket det aldrig ska bli. Om du har bytt ”båda” tändspolarna så förmodar jag att du har bytt matarspolen innanför svänghjulet samt den egentliga tändspolen som är utanpåliggande på Ciao.

Nu har du ju gjort nästan allt man kan göra och då blir det extra frustrerande när den trots detta fortsätter att trilskas. Men det fuktiga stiftet är nog en ledtråd. Antingen så är gnistan så klen att stiftet blir fuktigt av den anledningen – eller så läcker flottörhusventilen så att motorn blir sur. En motor med en flödande förgasare kan fungera på fullgas om läckaget i flottören inte är för stort, men vid mindre gaspådrag, och vid start, kan motorn ”dränkas”.

För bara några år sedan förekom det massor av dåliga kondensatorer på aftermarket-marknaden, men det borde var historia nu. Fast det kan ju finnas kvar någon enstaka fulkondensator i lagret hos någon handlare om man har otur. Ett simpelt ”fel” på Ciao-motorerna är annars att förgasaren inte är helt påskjuten på insugningsröret. Då drar motorn tjuvluft genom slitsen i förgasarens klämfäste. Tändstiftet blir inte surt, men motorn går nästan bara på fullgas. Det ”fräser” även rätt ljudligt från insuget i så fall.

Återkom gärna och berätta hur det gick!

Jim Lundberg

Ciao-motorn med monterad förgasare. Denna måste sitta helt påskjuten på insugningsröret – annars kan motorn dra tjuvluft.
Rulla till toppen