Foder till Zündappcylinder

Fodret från en ILO Piano (aluminiumcylindern) fungerar utmärkt i en ursvarvad Zündappcylinder.

Fråga: Hej Jim! Jag tänkte höra med dig, du som vet mycket, om du vet var man kan få tag på ämnen till att göra foder. Jag har en gammal cylinder till en Zündapp, och den är skuren. Min tanke var om man skulle kunna göra ett foder och pressa i. Jag jobbar som verktygsmakare och har alla maskiner som skulle kunna behövas för tillverkning.

Är det tvunget att det är gjutjärn? Jag har läst att det ska vara det. Och det är där det verkar bli jobbigt. Så vet du vart man kan finna gjutjärnsämnen? Om det nu måste vara det.  Och ytterligare en fråga är om du har någon bra ide på hur man kopierar kanalerna från cylindern till fodret.

Mvh Micke

Svar: Fördelen med gjutjärn är att det innehåller kolloidal (finfördelad) grafit som bidrar till smörjningen gentemot kolven och dess ringar. Förr var avloppsrör i gjutjärn till handfat, hårdvaluta för de som tillverkade egna foder till mindre tvåtaktare för tävlingsbruk. Numera hittar man sällan sådana rör på skroten.

Men om du kan komma över tidningen Classic motor, nummer 9 & 10/2023, så visar jag där hur man bygger om en Zündappcylinder och pressar i ett foder från en ILO Piano. Där stämmer porthöjderna med Zündappcylindern och det krävs relativt lite bearbetning av både foder och cylinder för att få ihop det.

Jag valde att stoppa i en Sachskolv i den omfodrade cylindern då ILO-fodret håller 38 mm. Då kan jag borra upp fodret två gånger (38,50 samt 39,00 mm) och först då använda Zündapps originalkolv som är 39,00 mm. Det enda som behövdes var att höja cylindern cirka 1 mm med hjälp av en aluminiumplåt mellan två cylinderfotspackningar. Efter snart 80 körda mil kan jag konstatera att det fungerar utmärkt.

Jim Lundberg

ILO-fodret håller 44,10 mm utvändigt och ILO-cylindern har ett hål på 44,00 mm. Alltså en pressmån på 0,10 mm. Det kan säkert räcka med 0,06 mm då det gick rätt tungt att få in fodret i i den uppsvarvade Zündappcylinderns 44,00 mm hål som istället bör kunna vara 44,04 mm invändigt.
Här pressas ILO-fodret in i den ursvarvade Zündappcylindern. Det krävs både värme och en del presskraft.
Rulla till toppen