Trasigt stopp för växelpedal på Victoria EM 50

Så här ser det tyvärr ofta ut på Victoria EM 50 (Zweirad Union) med fotväxel. I det sargade hålet (inringat) ska det sitta en tapp som styr ändlägena på växelpedalen. Stampar man lite för hårt på pedalen – eller kör på något – så går antingen tappen av eller så brister godset runt tappen som på bilden.

Fråga: Hej! Jag har en Victoria EM50 (Zweirad Union). Den lilla pinnen som är stopp för växelpedalen har gått av c:a 8 mm in där gängningen börjar. Blocket är inte sprucket. Att borra är nästan omöjligt på grund av att kickaxeln sticker ut så nära att man inte kommer åt.

Pinnen sitter kvar löst i hålet men glappar upp och ned. Funderar på att göra en ny pinne av en bult så den blir gängad ut till hålets mynning och gjuta fast den med kemisk metall. Jag vill helst inte behöva dela motorn.

Thomas Persson

Svar: Jag skulle nog försöka att få ut den avbrutna delen av tappen som sitter kvar i blocket. Och eftersom tappen sitter löst bör det vara enkelt att få ur den med en svinpitt eller liknade. Att borra hålet för svinpitten är görligt trots att kickaxeln sticker ut ca 85 mm intill hålet för tappen. Det finns extra långa borrar och det kan vara så att en lämplig borr i ditt fall ska vara 4 mm, så kolla runt på lite olika järnhandlare och liknande.

Man ka även göra en enkel borrförlängare genom att borra ett hål i änden på en stång där man sticker in den borr man ska använda. Borren låser man se fast med en stoppskruv i sidan av stången. Eller så svetsar man ihop en borr med en bit stång. Har man samma diameter på stången som på borren lägger man bägge ände mot ände i innerhörnet på ett vinkeljärn när man svetsar så ligger de fixerade.

Kemisk metall är hyfsat stark, men det är tveksamt att det håller för belastningen när varken aluminiumgodset och/eller tappen håller.

Jim Lundberg

Det finns extra långa borrar om man behöver. På bilden syns två 5 mm-borrar, en vanlig och en extra lång.
Man kan även förlänga en vanlig standardborr, Den övre har en förlängare bestående av en stång med en stoppskruv, den undre har svetsats ihop med en stång och därefter rensvarvats vid själva svetsen. Detta är bara nödvändigt om man ska borra väldigt djupa hål där merparten av borren ska in i hålet.
En annan lösning är att skruva fast ett plattjärn i blocket där man svetsat dit en tapp. Tappen svetsar man från baksidan. Eventuellt så får man tar ur lite material i kanten på plattjärnet (gulmarkerade området).
Rulla till toppen