Hur byter jag kopplingsarmen på min Sachs?

Niten som håller kopplingsaxeln dras ut med en hovtång där man slipat ner käftarna något så att själva eggen kommer längst ut. Det går oftast att bända ut niten med skruvmejsel eller liknande.

Fråga: Hej. Stor olycka har hänt. Skulle byta kopplingsvajer på min Sachs 3-växlad från 1975. När jag tog av vajern vid kopplingsarmen bröt jag av denna så nu finns inget att fästa vajern i. Min fråga är – måste jag dela hela motorn för att byta kopplingsarmen eller finns det något enklare sätt?

Claes Lönn

Svar: Kopplingsarmarna på Sachsmotorerna är förmodligen härdade och därför rätt lätta att bryta av. Men ta det lugnt – det är lätt att byta kopplingsarmen. Fast man byter hela axeln och det enda man behöver göra, förutom att demontera svänghjuls- och mellankåpan, är att dra ur den lilla niten med sin gummipackning som sitter strax ovanför kedjedrevet.

När man stoppar ner den nya axeln ska man dock luta mopeden/motorn åt höger så att kopplingens tryckstänger inne i motorn inte glider åt vänster och hindrar axeln från att gå ända ner i botten. När den gjort detta knackar man in niten igen. Är gummipackningen dålig gör man en ny av en bit cykelslang eller liknande. Ny kopplingsaxel finns bland annat hos Rinab

Jim Lundberg

Rulla till toppen