Shims på pedalaxeln till fläktkyld Sachsmotor?

Fråga: Hej! Började med nästa 50/3LS Sachs motor idag! På trampaxeln inne i motorn, låsringen som håller drevet! Till vänster om den mot vänster kåpa satt det fullt med shims! Men jag har följt länken jag fick av dig till min och där sitter inga shims så det är väl fel på denna?

Tias

Svar: Det är inte alltid det behövs shims i en motor. Men det är ett sätt för tillverkaren att kunna justera avvikelser i mått som kan uppstå vid bearbetning/tillverkning av samtliga delar. Men om det sitter en väldigt stor mängd shims på ett visst ställe kan man misstänka att någon antingen gjort fel – eller satt in fel delar.

I en Sachsmotor så sitter det vanligtvis shims på samtliga axlar i motorn och det kan vara så att någon har shimsat in mellanaxeln (B i bild nedan) så att axeln hamnat fel i höjd och därefter ”följt med” med shimsning av pedalaxeln (C i bild nedan). Det är nämligen så att man ska shimsa pedalmotorerna så att startkedjans bägge drev ligger på samma höjd så att kedjan spårar.

Jim Lundberg

Axlarna har alltid några shims – ibland tunna, ibland tjocka – för att kompensera för toleranser vid tillverkningen. Dessutom ska axlarna ligga rätt i höjd gentemot varandra. Startkedjan som sitter mellan axel B & C måste linjera och då kan man behöva justera shimsen på dessa axlar så att bägge kedjedreven linjerar. Men det innebär att om man exempelvis shimsar den utgående axeln, B, för högt så måste man följa med och höja pedalaxeln, C, lika mycket för kedjans skull. Man flyttar alltså över felet till nästa axel.
Rulla till toppen