Lossa fastrostad kolv på ILO Piano

Fråga: Hej! Jag har en ILO Pianomotor på en gammal veteranmoped från 1966. Cylindern och kolven sitter helt fastrostad och går inte att röra. Har testat med diesel och annat och låtit stå men den vill inte röra sig finns det ett sätt att komma åt kolven och inte behöva ta av cylindern?

Mvh William

Svar: Diesel och rostolja (5-56 eller WD 40) är en bra början, men då ska man se till att få in detta i insug, avgas och helst även i överströmningskanalerna. Detta för att vätskan ska nå så stor yta på kolven som möjligt.

Nästa steg är att värma cylinder med gasol eller varmluftspistol till cirka 150 – 200 grader upprepade gånger där cylindern får kallna helt mellan uppvärmningarna. Detta gör att delarna sväller och krymper och därmed rör sig lite mot varandra så att greppet mellan dem i bästa fall minskar lite. Att lossa kolvar kan ta tid så det gäller att ha tålamod så inget går sönder

Det vanligaste är att man sätter en hård träbit mot kolven med ändträet nedåt. Sen knackar man på träbiten med en hammare. Skulle kolven ha fastnat i nedre dödläget måste man lyfta cylindern med några mellanlägg för att kunna knacka kolven nedåt – annars tar det ju stopp mot vevaxeln/vevstaken.

Om kolven har fastnat relativt högt upp i loppet så att ingen av portarna har öppnat kan man med fördel pressa ut kolven med hjälp av hydraulik. Man tar då en fettspruta till hjälp. Dessa kan ge ett tryck på över 500 kilo per kvadratcentimeter vilket på en liten mopedkolv ger en kraft på närmare 6 ton.

Fördelarna med hydraulik är flera. Man får ett jämnt fördelat tryck på samtliga ytor, och man pressar även in smörjmedel med högt tryck mellan kolv och cylinder. Man börjar med att knacka bort porslinet ur ett gammalt tändstift där man sedan svetsar fast en fettnippel. Topplocket drar man fast med sin packning på cylindern. Sen måste man fylla i olja genom tändstiftshålet. Man får aldrig låta luft komprimeras med dessa höga tryck. Det kan bli en smärre explosion om/när något släpper då luften expanderar som en kraftig fjäder. Är det helt tätt och man tar i för fullt med fettsprutan kan trycket bli mer än dubbelt så högt som i en syrgastub.

När man fyllt förbränningsrummet med olja skruvar man i det ombyggda tändstiftet och börjar pumpa i fett. Ibland sviktar topplocket av trycket så att fettet tränger ut vid packningen och då får man tillverka ett ”topplock” av exempelvis 10 mm plåt med en fettnippel.

Man kan sen trycka ner kolven till avgasporten öppnar – sen kommer man inte längre, men då kan kolven ha lossat så mycket att man kan knacka ut den sista biten.

Jim Lundberg

För att kunna pressa ut kolven med fettsprutan får man bygga om ett tändstift så att de får en fettnippel. Om topplocket sviktar av trycket får man tillverka ett nytt i tjock plåt helst 10 mm eller tjockare då kraften på topplocket och kolven med en vanlig handpumpad fettspruta kan uppgå till närmare 6 ton.
Fettnippeln på plats i topplocket. Det här är den skonsammaste och effektivaste metoden när det gäller att lossa fastrostade kolvar, men på en tvåtaktare med sina portar måste kolven ha fastnat så högt i loppet att portarna är stängda.
Rulla till toppen