Specialbyggt honingsverktyg för mopedcylindrar

Det större honingsverktyget är ombyggt från ett med tre stenar till två stenar. Längre stenar slipar ner eventuella toppar i cylinderväggen medan korta stenar kan gå ner mellan höga punkter och slipa mellan dessa vilket är mindre önskvärt om man vill ha ett rakt lopp. Så kan det ske med det lilla verktyget överst som egentligen är avsett för bromscylindrar som är betydligt mindre än en mopedcylinder.

Fråga: Hej! Har sett att Jim byggt om en honingsverktyg för att passa moped. Jag måste ha missat något, har byggt om ett Biltema men får inte i det i min 38 mm cylinder! Finns det en beskrivning på hur du byggt det? Och passar ditt i en 38mm cylinder?

Tias

Svar: Mitt honingsverktyg har bara två armar som sitter i ett nytillverkat fäste. Stenarna är för djupa för att gå in i en liten mopedcylinder så man får borra nya hål i dess plåt som ligger längre ut mot själva stenarna och sedan klippa bort plåten där gamla hålet satt – annars tar stenarna i varandra.

Från början hade jag full längd på stenarna för att garantera att loppet enbart slipas på höga punkter. De små honingsverktygen slipar ju även mellan de höga punkterna i loppet. Men det visade sig att de långa stenarna ville tilta lite ibland så att de lutade i loppet och då slipar de mest upptill och nertill varvid loppet lite överdrivet kan få formen som ett timglas.

Då fick det bli en kompromiss så jag kapade av stenarna lite på längden. Ska man ha långa stenar måste infästningen vara så stabil att de ligger exakt i linje med loppet under honingsarbetet. Men oavsett hur långa stenarna är så ska man alltid röra stenarna utåt/inåt i loppet så att eventuella ojämnheter i stenarna inte överförs till loppet om de får snurras i exakt samma läge. Dessutom ska ju slipreporna ha ett kryssmönster vilket främjar smörjningen (håller kvar oljefilmen utan att nöta på kolvringarna).

Jim Lundberg

Även om man bara använder två stenar från ett stort verktyg så är dessa så djupa att de tar i varandra när de står rygg mot rygg i loppet på en mopedcylinder.
Stenarnas plåtfästen fick nya hål närmare själva stenarna och bakdelen med de gamla hålet klipptes bort. Från början hade stenarna fullängd vilket nästan var lika långt som loppet, men då det visade sig att armarna flexade så att stenarna kunde luta i loppet, kapades dessa av en bit.
Rulla till toppen