Byta kolvbultsbussning på Sachsmotor

Om man svarvar en egen bussning av lagerbrons bör den vara 0,02 – 0,04 mm större än hålet i vevstaken för att sitta säkert. Innan bussningen pressas in ska man fasa av den i ytterkant i den ände som ska in först i hålet. Är det en stålstake bör man även fasa innerkanten i den sida av hålet där bussningen ska in – annars kan en vass kant hyvla av material från bussningen så denna sitter sämre. Smörj hålet i staken innan bussningen pressas in.

Fråga: Hej! Håller på att byta kolvbultsbussning i en Sachs aluminiumvevstake. Pressade ur den gamla och i med den nya. Men oljehålen i gamla bussningen var 3,5 mm men bara 2,3 mm i staken! Räcker det med 2,3 mm, för jag borrade inga hål innan eller vad ska jag göra? Och hur mycket spel ska jag ha i bussningen? Kolvbulten är 11,99mm. Sen ska brotschen justeras. Den mäter man där måttet är som störst på skäret?

Tias

Svar: Att hålet i bussningen är större än hålet i vevstaken kan nog bero på en så enkel sak som att det blir lättare att få hålen mitt för varandra vid monteringen utan att det ena täcker en del av det andra. Är hålen exakt lika stora måste man pricka exakt när man pressar i bussningen så hålen verkligen kommer mitt för varandra. Annars kan passagen för oljan bli för liten. Hålet i vevstaken på 2,3 mm är vad fabriken tycker räcker till för att smörjningen ska bli tillräcklig.

Spelet mellan kolvbult och bussning bör ligga på 0,02 mm. Ska man mäta så noga krävs det en invändig mikrometer för att bestämma bussningens innerdiameter, men en enkel metod är att brotscha lite i taget och hela tiden testa med kolvbulten. När denna går in men knappt kännbart motstånd brukar spelat vara det rätta. Vänder man vevstaken så att kolvbulten står vertikalt ska denne nätt och jämt hänga kvar i sitt hål vid korrekt spel.

Att mäta på brotschen kan vara svårt och många brotschar har ett ojämnt antal skär och då kan man inte mäta med en mikrometer efter som det med ett ojämnt antal skär inte finns två skär som står 180 grader från varandra. När kolvbulten går att trycka fast i hålet efter några brotschningar kan det räcka med att brotscha en, eller två, gånger till med samma inställning på brotschen för att hålet ska få rätt diameter.

Jim Lundberg

Efter inpressningen, och innan brotschningen, borrar man smörjhålet i bussningen om sådant inte fanns. För att borren inte ska fara ner i botten på bussningen och ge skador ska man stoppa i lämplig rundstång av mässing, koppar eller mjukt järn som även skonar borren.
När hålet är rätt brotschat ska kolvbulten gå att trycka in med knappt kännbart motstånd. Har man man möjlighet att mäta hål och bult på hundradelen ska spelet ligga på cirka 0,02 mm. Är spelet för litet får det inte plats någon olja och är det för stort så börjar det väsnas. Brotschar brukar vara svagt koniska mot startänden för att de lättare ska gå in i sitt hål. Full diameter är då ungefär på mitten och vidare bakåt.
Rulla till toppen