Husqvarna Populär som tappat orken

Fråga: Hallå. Har en Husqvarna populär 3811 från 1958 som går lite sådär. Den går bra när ”växeln” är ur men har absolut ingen ork när den ska drivas. Motorn är renoverad och tar ingen tjuvluft. Tändningen står rätt enligt instruktionerna och ger en stark gnista. Den får soppa men har en läckande bensinkran. Men den borde väl ändå driva även om den läcker bensin tycker jag. Börjar bli helt tokig på denna maskin.

Mvh Emil

Svar: Frågan är om den gick bättre innan renoveringen (om den gick att köra då). Om så är fallet får man tänka efter vad som ändrats vid renoveringen. Klen motor kan annars bero på rätt mycket, men om tändningen står rätt och det inte förkommer tjuvluft så kan man rikta in sig på förgasaren och avgassystemet.

Gör några kilometer på full gas och stäng sedan av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång). Ta ur tändstiftet och kolla på dess färg. Brunt stift indikerar att bränsleblandningen är rätt. Svart stift indikerar att blandningen är för fet och ett gråvitt stift indikerar att blandningen är för mager.

En läckande bensinkran ska inte påverka motorn, men om kranen ändå är defekt kan det vara idé att se hur stort flödet genom kranen är. Lossa slangen vid förgasaren och öppna kranen. Om kranen släpper igenom bensinen som den ska bör den kunna fylla upp ett decilitermått på ungefär en halv minut.

Sen har vi avgassystemet. Om detta är igensotat blir motorn klen, men kan ibland gå bra på låga varv (när det inte bildas så mycket avgaser). När man startar upp tvåtaktare som stått länge kan det hända att större sjok av sot plötsligt lossnar inne i krök eller ljuddämpare och när dessa sjok blåser iväg bakåt så kan de plötsligt täppa till hålet längst bak där avgaserna ska normalt ska släppas ut.

Gör gärna ett kompressionsprov. En nyrenoverad motor kan ha dålig kompression de första milen tills ringarna slitit in sig – särskilt om man inte borrat cylindern utan monterat en ny kolv/ringar i ett blankslitet cylinderlopp. Ett normalt värde för en mopedmotor är 4 – 6 kilo (bar).

Jim Lundberg

Rulla till toppen