Hur beter sig en igensotad mopedmotor?

Om avgaserna inte hinner ut ur förbränningsrummet efter varje tändning så förorenar de den nya blandningen så att den inte tänder förrän motorn gått ett extra varv. Det man kallar fyrtaktning. På bilden syns en ljuddämparinsats i behov av rengöring.

Fråga: Jag undrar helt enkelt hur en osotad mopedmotor beter sig förutom att vara slö. Vill den t. ex. helst fyrtakta?

/Knut

Svar: När motorn (cylinder, topplock och kolv) är sotig så brukar den bli trött, varm och vill gärna spika vid belastning. Dessutom kan den glödtända när man stänger av den och gå några extra varv – ibland baklänges.

Men om även avgassystemet är igensotat så brukar motorn även fyrtakta vilket beror på att avgaserna har för stort motstånd när krök och ljuddämparen inte släpper ut avgaserna tillräckligt snabbt. Detta leder till att det blir kvar mer avgaser i förbränningsrummet vilka kontaminerar ny bensinblandning som kommer in vilket leder till att blandningen inte tänder förrän vevaxeln har gått ett extra ”vädringsvarv”. Motorn tänder alltså vartannat varv – det som man kallar fyrtaktning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen