Var hittar man motordelar till HMW 50N?

Fråga: Har en 1958 års moped av fabrikat HMW 50N med 38 mm cylinder. Var får man tag I motordelar och kolvringar?  Kolven har ingen pil på toppen. Spelar det någon roll åt vilket håll kolven vänds, för ringöppningarna hamnar aldrig mot någon port?  Kolvringsgapet är 0,7 mm – är det för stort gap?  Hur tjocka gör man lamellkorkarna?

Mvh Bengt

Svar: Om vi börjar med delar till HMW-motorn så kan du kolla med Rösebäckens Cykel & Motor (tel: 054-84 41 05) som har mycket delar till äldre mopeder. Det dyker upp nya HMW-kolvar i överdimension (38,50 mm) då och då på Tradera och liknande sajter. Men då får man ju borra upp cylindern. Lager och packboxar till motorn finns bland annat hos Jacking AB (tel. 0227-122 33).

Om man tvekar på hur kolven ska vändas i en tvåtaktare så att ingen ringände hamnar i en port så drar man ett tuschstreck på kolvtoppen, rakt ovanför ringarnas styrstift. Sen stoppar man i kolven i cylindern och ser till att den sitter som den gör i motorn (kolvbulten i 90 graders vinkel mot färdriktningen). Då ser man var ringarnas öppningar löper i cylinderloppet. HMW-kolvarna är förövrigt symmetriska (till skillnad mot exempelvis Sachskolvarna som har en ”lucka” som ska vändas mot insuget) så det är enbart ringöppningarnas placering som är intressanta på HMW.

Observera att det förekommer två olika typer av ringöppningar på HMW-kolvarna så det gäller att välja rätt ring till kolven. Ringgapet på nya mopedmotorer med 38 – 40 mm cylinderdiameter ligger normalt på 0,15 mm från fabrik. När det är dags för ringbyte och/eller cylinderborrning till överdimension varierar mellan olika motorfabrikat, men 0,7 mm är i största laget.

Jag har tyvärr inga mått på hur tjocka korklamellerna ska vara men det kan man ganska lätt ta reda på. Man får titta på de hack i kopplingskorgen och i navet som uppstått efter lamellerna. Utifrån dessa märken kan man se hur tjocka lamellerna kan vara. Vill man testa innan man tillverkar nya korkar så kan man klippa till ”lameller” i tunn kartong som man lägger mellan de ordinarie lamellerna och monterar ihop kopplingen. Sen kollar man att kopplingsmekanismen arbetar som den ska. Den totala tjockleken på kartongskivorna är hur mycket tjockare man kan göra de nya korkarna.

Jim Lundberg

Om man vill se om ringgapen inte hamnar i någon av cylinderns portar drar man ett tuschstreck rakt över varje styrstift på kolvens topp.
HMW:s kolvringar kan ha två typer av ringgap. Typen T 844 verkar vara från fabrik, men jag har sett reservkolvar till HMW som har har ringar av typen T 810.
Kopplingslameller på HMW. För att se hur tjocka de nya korkarna ska/kan vara får man titta efter slitage i korgens kanter och nav efter de slitna lamellerna.
Rulla till toppen