Vilket material ska man välja i mopedmotorns packboxar?

Fråga: Hej! För en tid sedan bytte jag lager och packboxar i en tvåväxlad Novolettemotor, men den har aldrig riktigt trivts med sina nya delar. Jag har kört motorn ett trettiotal mil, men den har betett sig likadant hela tiden. Vrider jag på svänghjulet känns dessutom lite mer motstånd än i mina andra Novolettemotorer.

Igår klöv jag den därför på nytt, och märker att vevaxeln går ”väldigt” trögt även med växeldreven borttagna.

Lagret (ett kvar när blocken delats) löper fritt och fint, men packboxen gnider förvånansvärt hårt mot axelns tätningsyta. Tätningen verkar ändå fortfarande helt intakt.

Hade det här suttit på utgående axel hade det säkert inte märkts mycket, men på vevaxelns 0,8 Hp tror jag faktiskt det kan göra skillnad?

Vad är t ex lämpligast att ha för material i en vevaxeltätning? Viton eller Nitril?

/Knut

Svar: Packboxar kan bromsa lite som en konsekvens av att dom de facto klämmer åt runt axeln, men det ska inte vara något större motstånd – under förutsättning att packboxen håller rätt mått i hålet. Men om en packbox skulle bromsa en motor så mycket att det märks på gången skulle den snabbt smälta ner av friktionsvärmen.

Det motstånd man känner när man drar runt vevaxeln för hand minskar rejält när motorn snurrar med sina höga varvtal beroende på att oljefilmen då lyfter tätningsläppen något från axelns yta.

När det gäller val av materialet i packboxarna så spelar det ingen praktisk roll på en mopedmotor. Nitrilgummi är det vanligaste materialet i mopedernas packboxar. Viton tål högre temperaturer, men det blir inte särskilt varmt i en mopedmotor – kanske uppåt 70 grader. En packbox av nitrilgummi är billigare och håller ibland lika länge som lagren som sitter innanför den.

Jim Lundberg

Packbox i vevhuset på mopedmotor (HMW).
Rulla till toppen