Fråga: Jag har köpt en Sachsmotor på 1 hk och med trampor. Förgasaren är på 12 mm. Varför sitter det en 12 mm förgasare på? Som standard är det 8,5 mm. Vilka för-/nackdelar med stor eller liten förgasare.
Kan man byta till en 8,5 mm förgasare för att få rätt bestyckning på förgasaren? Har mycket svårt att få mopeden att gå bra! Har renoverat motorn med nya lager packningar mm. Tacksam för hjälp!
Mvh
Lars-Göran
Svar: Tidiga Sachsmotorer (på 50-talet) hade 12 mm-förgasare som kallades ”Paddförgasare” på grund av sin form. Dessa hade beteckningen 1/12/20 eller 1/12/35 där ”12” står för borrningen i mm. Detta var under den tiden som mopedmotorer var begränsade till 0,8 hk vilket ändrades 1961 då man höjde tillåtna effekten på mopeder till 1 hk, men då hade redan 8,5 mm-förgasaren använts några år. Den förgasaren är faktiskt 9,2 mm trots att den enligt beteckningen ska vara på 8,5 mm (1/8,5/5).
8,5 mm-förgasaren borde vara den korrekta förgasaren till din motor. Till den ska det vara ett huvudmunstycke med storleken 54. Observera att dessa Bingförgasare ska ha det långa munstycket som är 31 mm från änden upp till slutet på gängan.
Uppgiften att din motor är på 1 hk bör komma av typskylten ovanpå motorn, men sen beror det på vilken kolv och cylinder som sitter på i nuläget. En cylinder på 1 hk har en plugg i insuget med ett hål på 9,2 mm och kolven har en ”fabrikslucka” mitt för insuget.
Jim Lundberg