GL1 eller GL5 i växellådan?

Ytterligare ett alternativ till växellådan på mopeder och andra äldre fordon. Denna transmissionsolja Har viskositeten SAE 90 och API-klass GL3 och GL4. Men en mopedmotor är nöjd bara den får någon form av olja i växellådan. Gräsklipparolja (motorolja) fungerar också bra och motoroljor brukar motsvara GL1 hos transmissionsoljor. Möjligtvis kan motoroljor orsaka slirande koppling då dessa oljor är relativt ”hala”.

Fråga: Hej. Ser att ni besvarat frågan om växellådsolja till EM 50. Det finns två varianter att köpa på Biltema: SAE 80 GL1, och SAE 80 GL4 GL5.

Vilken olja ska man välja?

Inge Sundström

Svar: Du kan ta vilka du vill av dessa – eller de som syns på bilden ovan som är av klass GL 3/GL4. En mopedmotor har låga kuggtryck och i en del mopedmotorer smörjs kugghjulen med den oljeblandade bensinen (ILO FP 50 och Husqvarna Novolette med flera) och den tunna smörjan räcker till.

GL-beteckningen säger hur ”bra” (filmstyrka/friktionsnedsättning) en transmissionsolja smörjer, enkelt uttryckt . Ju högre GL-nummer oljan har, desto mer och starkare additiv innehåller den. Många additiv är så kallade ytaktiva vilket innebär att de angriper stålet i kugghjulen, varvid stålet reagerar med att skydda sig med en hård oxidhinna som i sin tur minskar friktionen. Ett måste i hypoidväxlar.

Men vissa additiv kan angripa gulmetaller (bronsbussningar) som finns i mopedmotorer så där bör man dra gränsen vid GL4 för att inte riskera att bussningarna får frätskador. Det finns GL5-oljor som inte angriper gulmetaller, men där bör man kolla med tillverkaren av oljan.

Jim Lundberg

För det mesta brukar oljor av API-klass GL 4 och lägre vara snälla mot gulmetaller, men det finns undantag. Denna olja av klass GL5 angriper inte gulmetaller (bronser och mässing). Men kolla med tillverkaren om du är osäker.
Rulla till toppen