Kicken hänger på Royal Enfield, typ G

Fråga: Jag har en Royal Enfield G 1951, Efter att ha monterat kickstartveven efter reparation hänger den ned efter start. Mycket tacksam för råd.

Bästa hälsningar och Glad Påsk.

Karl Bendt

Svar: Det är rätt vanligt att kicken på Royal Enfields Albionväxellådor vill åka bakåt – särskilt när man kör. Det är två orsaker till detta. Först och främst så ska man spänna kickfjädern (17) genom att vrida hylsan (18) motsols på axeln. Man ska inte spänna för mycket utan bara så pass att kicken går tillbaka till ursprungsläget och håller sig där.

Man tar då bort kicken från axeln. Hylsan sitter i position på axeln med ett avlångt hål. Man kan då exempelvis dra ut hylsan så att den hoppar av från sin ansats på axeln, vrider den ett halvt varv motsols och skjuter på den på axelns ansats igen. Tycker man att ett halvt varv blir för mycket kan man finlira genom att flytta fjädern i hylsan vilket man kan göra i fyra positioner med ett kvarts varvs intervall.

Men sen är det så att kickaxeln är lagrad med en bussning utanpå den undre axeln i växellådan och den axeln roterar motsols, sett från höger sida, när man kör och om det är dåligt med olja i växellådan eller att kickaxelns bussning kärvar på växellådsaxeln så vill kickaxeln följa med i rotationen och vrida sig åt samma håll.

Glad påsk, själv!

Jim Lundberg

Hylsan (18) går att flytta ett halvt varv åt gången på kickaxeln. Vill man finlira så finns det fyra hål i hylsan där man kan flytta runt kickfjäderns (17) krok ett kvarts varv i taget.
Rulla till toppen