Brotscha bussning i Zündappmotor

Bussningen för den utgående axeln har inget invändigt oljespår som kan dra in olja, utan bara ett radiellt spår i kragen som lagrar axeln i axiell led. Detta spår ska var vänt uppåt så det ligger mittför spåret i blocket.

Fråga: Hej. Om man bytt lagerbussningen i högra blockhalvan som håller drevaxel (den med lösa drev) i en Zündapp, då man pressar i den så blir måttet ett annat. Vad ska man brotscha till om axeln är 18 mm – är det typ 17,9 mm eller? Oljan lär ju ta sej in också. Vore bra att veta vid glidlager vad det ska vara för spel så vet man om det är slitet när man öppnar en motor också.

 Mvh Peter

Svar: Det är vanligt att man måste brotscha upp en bussning som monterats med presspassning då den faktiskt trycks ihop en aning så att dess innerdiameter minskar. Det är svårt att förutsäga hur mycket en bussning krymper och därför vill man inte gärna tillverka en bussning som är ”lite för stor” i hålet och hoppas att den får rätt innermått efter monteringen.

Jag hittar inga uppgifter på radialspelet i Zündapps egna böcker, men ett lämpligt spel bör nog ligga på 0,05 – 0,10 mm vid dessa axeldiametrar. Lite olja måste ju få plats mellan axel och bussning och när det inte finns något oljespår i bussningen (utom för den axiella lagerytan) så ska man nog inte göra det för tajt. Axialspelen för samtliga axlar (även vevaxeln) i Zündappmotorn ska ligga på 0,10 mm, undantaget kickaxeln som kan ha upp till 0,30 mm.

När man brotschar måste man se till att brotschen inte lutar det minsta åt något håll och det bästa är att sätta ihop blockhalvorna och att styra brotschen under arbetet i det motstående hålet i andra blockhalvan om det är möjligt.

Jim Lundberg

Närbild på den aktuella bussningen.
Rulla till toppen