Läckande och felmonterad ILO 150 cc

Den runda ”pucken” som innehåller packboxen ska monteras så att ett av de fyra spåren ligger mitt för oljekanalen (vid pennan) och inte blockerar denna.

Fråga: Hej Classic motor! Jag har en ILO MG 150 rundkåpa som jag misstänkte att den läcker genom vevaxelns packbox på transmissionssidan, men när jag plockade av kopplingen för att kika på det så kunde hela insatsstycket till packboxen snurra fritt med axeln och glappa någon millimeter mellan ramlagret och låsringen. Motorn har varit renoverad någon gång så den kanske har satts ihop fel på något sätt. Hur är det tänkt att insatsstycket ska sitta fast och hur ska det täta från att trycket passerar runt hela stycket?

När jag kollade på ramlagret var det dessutom ett tätat lager, i alla fall från utsidan. Kan det bli problem med smörjningen då, och borde man i så fall byta lagret?

Dessutom undrar jag över dimensionerna på brickan som sitter mellan kopplingsnavet och kopplingskorgen då denna inte fanns i motorn.

Mvh Anton

Svar: Den runda ”pucken” med packboxen (övre bilden) ska sitta med presspassning om jag minns rätt. Den ska definitivt inte sitta löst. Testa med att ta bort låsringen och preja därefter bromsrengöring (typ Bräkleen) eller liknande avfettning i skarven mellan denna puck och blocket. Blås sedan med tryckluft i skarven. Upprepa gärna några gånger. Droppa sedan in någon form av spaltfyllnadslim, typ Loctite, i skarven. Överfyll inte – då kan limmet nå ramlagret. Dessutom kan det bli jobbigt att ta ur pucken i framtiden.

Men pucken ska sitta i en viss position. Den har fyra frästa spår och ett av dessa (valfritt) ska ligga mitt för ett oljehål i blocket (se övre bilden). Det kanske går att se uppifrån vevhuset om man tar av cylindern.

Om det är ett avtätat lager med gummisida (2RS) så kan det vara så att föregående mekaniker plockat bort tätningen på den sida som är vänd mot vevaxeln. Då är allt i sin ordning eftersom lagrets tätning ut mot kopplingen bara hjälper originalpackboxen att täta. Det kan ju varit så att man upptäckte att pucken satt löst och läckte olja/bensin och att man därför valde ett ramlager med gummisidor för att få en extra ”packbox”. Men om man även sparat gummisidan in mot vevaxeln så får lagret nöja sig med det fett som lagts in av tillverkaren. Ingen fara direkt.

Tyvärr så har jag inga måttuppgifter på den stödbricka som ska sitta under kopplingsnavet (nedre bilden) men det bör vara en härdad bricka och tjockleken ska vara så att det blir ett axiellt spel på cirka 0,20 mm. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för ILO 150 cc (och 20 andra motorer)

Jim Lundberg

Kopplingsnavet på ILO 150 cc.
Rulla till toppen