Zündapp som inte frikopplar helt

Om kopplingen tjuvdrar trots att man frikopplar kan det bero på att stållamellerna är skeva eller buktiga – eller att kopplingsmekanismen behöver justeras.

Fråga: Hej Jim. Tack för ett bra forum. Här kommer ett ämne som varit uppe tidigare men jag kan inte hitta svaret på denna specifika fråga så jag hoppas på klargörande. Som många andra har jag en Zündapp (4-vxl) som inte frikopplar riktigt, d.v.s. drevet roterar fast kopplingen är indragen. Jag har provat att byta till ”gräsklipparolja” men det hjälpte inte.

Jag har därför tänkt byta till ATF-olja, då jag här har läst att det kan fungera, men blir inte klok på om jag kan slå i vilken ATF-olja som helst eller om det finns ”GL-nr”, eller liknande, att ta hänsyn till även bland dessa oljor.

Som vi vet är GL1-växellådsoljor ok att använda i mopedmotorer men inte GL4/5 då dessa kan skada gulmetaller i motorn. När jag kollar på Biltemas ATF-oljor har dom inga ”GL-nr”. Det finns ATF-U och ATF DX III. Någonstans har jag läst att någon ”har hört” att Zündappfabriken rekommenderat att man skulle byta till ATF typ F.

Tacksam om du kan råda.

Mvh, Christian

Svar: Jag har dålig koll på ATF-oljors egenskaper rent generellt, men om jag minns rätt (rätta mig gärna i kommentarsfältet) så är Dexronoljorna (GM) ”halare” och Fordoljorna (ATF-F) ”strävare”. Men idag finns det ju ett gäng olika ATF-oljor så det finns säkert fler alternativ.

Fast det är nog större skillnad på vanlig transmissionsolja och ATF-oljor än vad det är mellan de olika ATF-oljorna. Jag förutsätter att du har justerat kopplingen som den ska samt att ingen av stållamellerna i kopplingen är skeva eller buktiga. I så fall hjälper ingen olja.

Du nämner att ”drevet roterar fast kopplingen är indragen”. Nu vet jag inte exakt vad som menas där, men om mopeden står på centralstöd med bakhjulet i luften så kommer bakhjulet att börja snurra på de flesta mopeder om man startar motorn och lägger i en växel trots att man håller in kopplingen. Det är en naturlig konsekvens av att oljan mellan lamellerna ”kletar” ihop dessa och för över så mycket kraft att ett fritt hängande hjul börjar snurra. Men det ska inte vara så illa att det smäller högt när man lägger i växeln när man ska åka iväg från stillastående.

Zündapp själva rekommenderade ATF-olja i växellådan på KS 125 under 1970-talet men de uppgifter jag har säger bara ”ATF” kort och gott.

Jim Lundberg

Rulla till toppen