Justera växlarna på Victoriamotor UPPDATERAD

Dragkilslådan i Victoria MS 51. Den lilla dragkilen (inringad) som ska kila ut kulorna för att låsa dreven, är väldigt kort och måste därför hamna exakt under kulorna för varje växel. Tyvärr så är denna kil ofta sliten då den är så tunn och då kan det bli svårt att få växlarna att fungera.

Fråga: Hej. Jag har en Victoriamotor som är treväxlad och med växelhandtag på styret. När jag köpte moppen så låg motorn i en hink och var totalt nerplockad i alla dess delar. Jag monterade ihop den efter sprängskiss.

Hur justerar man in växlarna? 1:an och 2:an vill hoppa ur. Jag skulle bli mycket glad om jag kunde få några bra tips.

Ulf Hägglund

Svar: Om mopeden har dubbla vajrar från växelhandtaget så måste man se till att båda vajrarna är spända när man väl ställt in växellägena. Nu vet jag inte vilken Victoriamotor det gäller – det finns den tidiga MS 51 och den senare EM 50. Växellådan på MS 51:ans treväxlade motorer är ganska känslig att justera in vilket beror på att själva dragkilen (inringad på övre bilden) är väldigt kort (den ser ut som en rugbyboll i profil) så den måste hamna exakt under kulorna som den ska kila ut till aktuellt växeldrev. Är kilen dessutom sliten (vanligt) så kan det bli omöjligt att få växlarna att ligga i som de ska.

Generellt när man justerar in handväxlade motorer med tre växlar är att man ser till att tvåans växel ligger i när handtaget visar detsamma. Då ska även ettan, friläget och trean stämma. Men det kan vara så att diametern på spåret för vajern i växelhandtaget är olika på olika handtag så det gäller att ha rätt handtag till aktuell motor. Annars kan det hända att vajern rör sig för mycket, eller för litet, när man växlar. Även slitna handtag kan ställa till det. Instruktionen nedan gäller Victoria EM 50.

Det finns även motorer som har en enkel vajer från handtag till motor och då är det en returfjäder i motorn som drar i växlarna vid uppväxling. Men även här brukar man ställa in vajerns längd på tvåans växel. Skillnaden mot tvåvajerssystemet är att man inte kan. eller ska, spänna en enkelvajer för att få bort slack och frigång. Returfjädern ser här till att det inte blir någon frigång.

Jim Lundberg

Instruktion för växeljustering på Victoria EM 50 med dubbla vajrar.
Torsten Vesterlund har skickat dessa bilder på slitaget (pilarna) som uppstår på dragkilen i Victoria MS 51.
Rulla till toppen