Crescent Compact som inte startar förrän den har kallnat

Fråga: Hej. Jag har en treväxlad Crescent Compact från 1977 i mint kondition. Den startar alltid perfekt första gången. Men har jag kört ca 5 km och sen stänger av den så är den omöjlig att få igång igen. Väntar jag 1 timme så startar den lätt igen. Vad kan problemet vara?

Mvh Åke Bengtsson

Svar: Det vanligaste orsakerna till att motorn inte startar i varmt tillstånd är att antingen tändspolen är på väg att ge upp eller så beror det på ånglås i förgasaren. Det senare kan man lätt se om man har en genomskinlig bensinslang för då ser man hur det bubblor stiger upp i slangen – bensinen kokar.

Sachsförgasarna har en tjock bakelitpackning mellan förgasare och cylinder som ska förhindra att värmen från cylindern leds över till förgasare. Ibland kan man behöva komplettera med fiberbrickor under muttrarna som håller förgasaren så att värmen inte leds till förgasaren via pinnskruvarna.

Om tändspolen har gått sönder syns det sällan något på utsidan, utan där får man helt enkelt chansa och byta den mot en ny. Om man inte har tillgång till en tändspoleprovare, förstås. Det händer dock att kondensatorn kan ge samma symtom som en defekt tändspole när den värms upp även om det inte är lika vanligt.

Jim Lundberg

Sachsmotorerna har en tjock bakelitpackning mellan förgasare och cylinder som ska isolera mot värme.
Rulla till toppen