Skorrande kick på nyrenoverad Sachsmotor

När kickaxeln monteras i vänster blockhalva måste plåtgaveln på bilden träs över en bussning i blocket (hålet vid pennan). I del 1 av Stora Tvåtaktsboken finns en reparationsanvisning för sachsmotorn (och 20 andra motorer).

Fråga: Tjenare Jim. Lämnade bort min motor för renovering. Är en tvåväxlad Sachsmotor. Provkörde idag. Kicken ligger på och skorrar hela tiden. Är väldigt slapp. Hittar inget läge där den inte låter. Kanske helt enkelt blivit en miss att spänna upp den vid renoveringen. Vad göra åt det?

Gunnar Jansson

Svar: Det första jag rekommenderar är att reklamera. Det är inte ovanligt att vi får in frågor om ”renoverade” motorer som antingen för oväsen – eller så går de inte som de ska. Trist att den som gör jobbet inte gör det bra – eller åtminstone testar motorn innan den går tillbaka till ägaren. Det kan alltid bli fel, men då testar man detta först innan man lämnar tillbaka motorn.

Om du vill göra jobbet själv så måste motorn delas. Exakt vad som hänt kan jag tyvärr inte svara på med det borde ge sig rätt snart när motorn väl är öppnad. Även om kickfjädern är dåligt spänd, har hoppat ur eller gått av så ska det tystna när man drar tillbaka kicken för hand. Ett fel som tyvärr många gör är att man inte vet att den del av kickmekanismen där kickstoppsgummit sitter ska träs över bussningen i vänster blockhalva. Om så skett i ditt fall vet jag inte.

Jim Lundberg

Rulla till toppen