Tändningsproblem på Monark Blue Arrow

Fråga: Hej! Hittade en gammal tråd där du delade info om tändning på Monark Blue Arrow. Jag har precis inhandlat en sådan och den har varit konserverad sedan 2013. Min anledning var att finna en sådan efter min farfars bortgång, då han ofta pratade om tiden då han hade en sådan.

Jag hade gnista vid en första check, men nu ingen gnista alls varken från stift eller tändkabel. Funderar på att byta tändspolar och kondensatorer. Vad hade du inhandlat? Och hur fungerar detta? Jag är väldigt novis i området och försöker lära mig, så kan behöva en extra tydlig förklaring:) Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Jonas Wahlman

Svar: Fordon som står länge drabbas ofta av oxid i kontakter och strömbrytare. Jag skulle börja med att mäta upp om strömmen kommer fram ordentligt till brytarkontakter och tändspolar. Om man slår på tändningen och öppnar kontakterna med exempelvis fingret så ska det i samma ögonblick uppstå en gnista på det tändstift som berörs av aktuell brytarkontakt. Gnistan ska vara stark och därför bör man öka längden på gnistgapet hos tändstiftet när man testar. Gnistan ska orka hoppa 3 – 5 mm ute i det fria. Man kan även ersätta tändstiftet med en spik eller liknande i tändhatten som man sedan håller 3 – 5 mm från motorblocket.

Kondensatorer brukar inte gå sönder av att stå, men däremot tändspolar som är textilisolerade och kan dra i sig fukt från omgivningen över tid. Men om du inte har gnista på något av tändstiften så är det nog mer sannolikt att det är något fel på strömmen från batteriet till tändsystemet än att bägge tändspolarna/kondensatorerna har gått sönder samtidigt. Även batterier kan ta slut så mät även upp detta. Koppla in en multimeter över batteriets plu- och minuspol. Mätaren ska då visa runt 6 volt ( = batteriets nominella spänning). Slå sedan på tändning. Spänningen ska nu sjunka till 4 – 5 volt om tändspolarna drar den ström som de ska.

Om du ska börja byta ut delar utan att testa dem så börjar du med det billigaste vilket är kondensatorerna. Här kan man använda kondensatorer från en bil om man så vill. Nästan alla kondensatorer i tändsystem håller ungefär samma värde; 0,18 till 0,25 µF. Tändspolar testar man helst i en tändspoleprovare och då efter att man värmt upp spolarna till 60 – 70 grader eftersom defekter i spolarnas isolering visar sig mes efter uppvärmning.

Kolla med Lindom Magnetservice om du behöver hjälp med provning eller reparation av befintliga delar – exempelvis omlindning av tändspolar. Motorn. ILO 250 cc med två cylindrar, finns med i Stora Tvåtaktsboken, del 2 där det är en komplett reparationsanvisning för hela motorn (och 29 andra motorer).

Jim Lundberg

Kopplingsschema till Monark 550. Tyvärr så har Monark inte bjudit på hur det är kopplat inne i motorn.
Rulla till toppen