Öka oljeinblandningen vid inkörning av tvåtaktsmotor?

Färdigblandad tvåtaktsbensin innehåller som regel 2 procent olja. Vill man öka till exempelvis 4 procent i en femlitersdunk så tillsätter man 1 deciliter tvåtaktsolja.

Fråga: Jag har en Fram King Clipper med Victoria MS 50-motor. Jag har honat cylindern och bytt till ny kolv och nya ringar. Jag tänkte köra på Aspen 2-takt akrylatbensin. Den har 2% oljeinblandning.

Ska jag öka till 4% inblandning?

Aspen har biologiskt nedbrytbar olja (vegetabilisk)? Kan jag blanda med Biltemas tvåtaktsolja (mineral)? Jag kan tillägga att motorn har nållager till kolvbulten.

Thomas Persson

Svar: Det är bra att ge motorn lite extra smörjning under inkörningen. Det minskar friktionen mellan de ”råa” ytorna som ska nötas in mot varandra. På den tiden när din moped var ny brukade man ofta skicka med ett särskilt inkörningsmunstycke som gav motorn lite mer bränsle – och olja eftersom den ingår i bensinen. Efter cirka 50 mil bytte man till det ordinarie munstycket som var ett snäpp mindre.

Men att tillsätta lite extra olja i bensinen ger samma effekt. Motorer från den här tiden behövde vanligtvis 4 procent oljeinblandning med dåtidens oljor, men dagens oljor smörjer effektivare och man kan oftast köra äldre motorer med 2 procent olja – något som är standard hos färdigblandad tvåtaktsbensin. Svaga punkten brukar vara kolvbultsbussningen som vanligtvis ger sig först om smörjningen blir för dålig. Men har man nållager vid kolvbulten är 2 procent inga problem.

Vill du var noga så kan du toppa upp din bensin med tvåtaktsolja under inkörningen och då kan du välja i stort sett vilken olja som helst som är avsedd för bensin. Har du en 5-litersdunk så tippar du i 1 deciliter olja för att öka mängden från 2 till 4 procent.

Jim Lundberg

Rulla till toppen