Växelproblem på Zündapp

Fråga: Har en Zündapp KS 50 guld 1970. Motorn är en 280/7, inköpt på Tradera. Växlarna stannar inte vid uppväxling utan fortsätter till nästa. Från ettan vidare till friläge efter tvåan. Nästa försök till uppväxling hamnar på fyran.

Vid nedväxling trycker jag ned pedal försiktigt får i växlarna då utan skrap. Kan det var växelklockan? Ser bra ut för mitt sätt och se. Placerad i skruvstycke stannar den inte heller. Nya spärr och stift monterad efter anvisning. Fjäderstift till vänster fram och spärrarna är vända framåt.

Mvh Kenneth

Svar: Nu vet jag inte om problemet uppstod efter bytet av delar eller om det fanns innan. Jag har själv råkat ut för något liknande och då visade det sig att det satt fel hylsa inne i växelvalsen (klockan är den klockformade muttern innanför den lilla kåpan på motorns högra sida).

Hylsan (inringad på översta bilden) finns i åtminstone två bredder; 22 och 24 mm. Om det sitter den mindre hylsan (äldre motorer) i en nyare vals så uppträder växlarna som dina gör. Nu har jag aldrig skruvat med de fyrväxlade Zündappmotorerna så jag vet inte riktigt hur växelmekanismen ska se ut.

Men om motorn är fyrväxlad ska det finnas fem hack i växelvalsen (bilden längst ner visar valsen från en treväxlad motor) ett hack för varje växel samt ett för friläget.

Jim Lundberg

I de treväxlade växelvalsarna finns det två bredder på hylsan. De äldre på 22 mm och nyare motorer med 24 mm. Stoppar man i en 22 mm-hylsa i en nyare växelvals kommer växlarna att vara svåra att hitta.
Spärrstiftet vid fingret ska hålla kvar vald växel i läge. Detta görs i den inringade hacken i växelvalsen. Då denna vals är till en treväxlad motor är det fyra hack (tre växlar plus friläge). Är det en fyrväxlad motor ska det följaktligen finnas fem hack i valsen.
Rulla till toppen