Höger- eller vänstergänga på Sachs svänghjulsmutter?

De första mopedmotorerna från tyska Fichtel & Sachs hade kedjetransmission, alltså en rullkedja mellan vevaxel och kopplingskorg. På dessa motorer roterar svänghjulet medurs.

Fråga: Hej. Jag måste ta av svänghjulet på min tvåväxlade Sachs med trampor från 50-talet. Men är svänghjulsmuttern högergängad, eller är den vänstergängad? Svänghjulet snurrar ju medurs.

Arne

Svar: De tidiga mopedmotorerna från Sachs hade kedjetransmission mellan vevaxel och koppling. Senare motorer fick kugghjulstransmission. Detta betyder att vevaxeln roterar åt olika håll på dessa två typer av transmissioner. Motorer med kedjetransmission snurrar medurs.

Jag har tittat i Sachs egen reparationshandbok för 1955 års motorer med handväxel, men där står det bara att man ska lossa svänghjulsmuttern med en nyckel som har 14 mm nyckelvidd. Det är i och för sig kutym att om det inte står angivet vilken riktning man ska lossa något så är det vanlig högergänga som då ska lossas moturs.

Jag har tyvärr ingen Sachsmotor från perioden att kolla på, men jag har en lös vevaxel som med största säkerhet kommer från en motor med kedjetransmission och på den axeln är det vanlig högergänga (samma som på motorerna med kugghjulstransmission). Du bör alltså ha en högergängad mutter på din motor även om man ofta tar till vänstergänga på axlar som snurrar medurs. Men inte alltid.

Jim Lundberg

Rulla till toppen