Olja till Atlas Diesel motorkompressor

Fråga: Hej. Kan någon hjälpa mej att lösa mitt problem med gamla motoroljor till Atlas-Diesel från slutet av 40-talet?

Hans Rantapää

Svar: I tabellen du skickat med, som jag tolkar som ett utdrag ur instruktionsboken till din Atlas-Dieselkompressor, så framgår det dels att det ska vara en singlegrade (rak) motorolja med viskositeten SAE 10, dels att oljan inte får innehålla detergenter, alltså ”tvättmedel”.

Det går att hitta SAE 10 motorolja hos bland andra Agrol och Lantmännen i 20-liters förpackningar (samt 208-liters fat). Men när det gäller detergenter kommer man inte undan.

Det är nämligen så att bilindustrin krävde att oljetillverkarna skulle tillsätta detergenter i deras oljor när man började införa oljefilter i bilmotorer. Anledningen var att om filtret skulle göra någon nytta måste smutsen lösas upp och inte ligga kvar på oljetrågets botten.

Därför innehåller alla motoroljor (mineral, del- och helsyntet) idag detergenter och har gjort så sedan mer än 60 år. Att man varnar för denna typ av oljor i din manual beror på att man på den tiden lät sot och smuts byggas upp i tjocka lager och sedan fick man ta ner tråget och helt enkelt skrapa ur geggan innan den nådde upp till oljepumpens sugrör och stoppade oljeflödet (= motorhaveri).

Men om motorn är ren invändigt är det bara bra att använda oljor med detergenter då de håller rent framöver. Men då är det lämpligt att ha kortare oljebytesintervaller så att smutsen försvinner ur motorn.

Jim Lundberg

Så här kunde det se ut på den tiden då nya oljetyper började lanseras som inte bara smorde. Gamla motoroljor gjorde inte mycket mer än smorde, medan oljorna med detergenter även gjorde rent inne i motorn. Detta för att smuts, slitpartiklar och sot skulle hamna i nymodigheten oljefiltret. Hade man en gammal och smutsig motor utan oljefilter kunde detergenterna lösa upp smutsen som då kunde föras vidare till motorns lager. Visst kan man köra utan oljefilter och med oljor utan detergenter, men då gäller täta oljebyten och att man tar ner tråget för rengöring med jämna mellanrum. Förr använde man även något som hette sköljolja som man hällde i när den gamla olja tappats ur. Sen körde man motorn en kort stund så att sköljoljan rengjorde motorn (precis som detergenterna). När detta var klart tappade man ur sköljoljan och hällde i den rekommenderade oljan.

Rulla till toppen