Kan man hitta fel på mopedmotorn med hörseln?

Det finns särskilda motorstetoskop (stetoskopet på bilden är till levande varelser) som är bra vid felsökning.

Fråga: Hej i moppevädret! Dum fråga kanske, men finns det något sätt att höra skillnad på kolvringsglapp i kolvspåren, kolvringsknack mot eventuell vändkant, kolvbultsknack och vevaxelglapp? Eller till och med tändningsrelaterat knack?

/Knut

Svar: Det är absolut ingen dum fråga. Ett av reparatörens bästa verktyg är faktiskt hörseln. Men det som kan vara lite knepigt är att beskriva ljud i textform, men jag ska göra mitt bästa.

Kolvringsglapp i kolven: Ett tickande ljud, lite grann som om du skulle ha ett gäng muttrar i näven och skaka på dem.

Nya kolvringar mot vändkant: Här får jag tyvärr passa då jag aldrig velat testa. Grejen är den att nya ringar når aningen högre i cylindern än de gamla ringarna. Om då vändkanten är kvar så kommer den nya, översta, ringen att slå i kanten, vilket i värsta fall kan leda till brott på denna ring. Jag misstänker dock att det kan knacka rejält – beroende på hur stor vändkanten är.

Glapp i kolvbulten: Här kan vi lägga till glapp i vevstakslagret som ger snarlika symtom. Motorn kommer att knacka och det blir värre med ökat varvtal. Ljudet påminner om att någon skulle knacka med en liten hammare inne i motorn. Är glappet stort kan man även känna hårda vibrationer i styret. Till och med så att händerna domnar om det är riktigt illa.

Glapp i ramlager: Ljudet blir mer av ett bullrande eftersom det är en större vikt som vibrerar, Bara svänghjulet på en moped väger 800 gram så det kan kännas rejält i styre och sadel om ramlagren är slut. Är glappet tillräckligt stort kommer svänghjulet att ta i ljus- och tändspolarnas polskor och då tillkommer även ett skavande/tjutande ljud.

Skador i ramlagrens banor: (mitt tillägg) Motorer som står oanvända kan få rostangrepp i lagerbanorna och även om lagren ser hyfsade ut med små gropar efter rostangrepp låter de desto mer. Ljudet är ”kvarnliknande” – alltså att det låter som att man maler ner något.

Tändningsknack: Jag har aldrig hört det på tvåtaktsmotorer, även om det givetvis förekommer. Men det bör vara ett tickande/knackande ljud som ökar vid belastning och som tystnar när man släpper gasen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen