Kolvspel och tillverkningsår på ABG påhängsmotor

Fråga: Hej Jim. Jag har kommit över en ABG påhängsmotor som jag håller på att renovera. Kolven var dålig och ringarna var trasiga men fick tag i en ny kolv från Mopedrenovering.se.

Nu till frågan: Vad skall man ha för kolvspel i en sån motor? I Sachsmotorerna kör jag 0,04-0,05mm. Ska man ha samma eller mer? I min motor var det inget nållager till kolvbulten utan bussning. Fanns det olika varianter eller har nållagret blivit ersatt av någon nån gång kanske?

Har du någon aning på när ABG motorerna tillverkades?

Med vänlig hälsning

Leif Magnusson

Svar: Jag har tyvärr inga uppgifter över kolvspelet på ABG påhängsmotor men det borde ligga runt 0,04 – 0,05 mm som på många andra mopedmotorer med en cylinderdiameter på 38 – 40 mm. Med lite reservation för att ABG-kolven med sin nock på toppen (motorn är faktiskt tvärspolad) har en större värmeupptagande yta än en kolv med plan eller svagt konvex topp.

Jag har bara sett nållager till kolvbulten till denna motor men det är inte omöjligt att någon har konverterat den till en bussning – en ganska enkel åtgärd om man inte hittar nålar – eller att vevstaken är sliten i hålet.

När det gäller tillverkningen så vet jag inte mycket mer än att ABG-motorn såldes här i Sverige från 1947 och i annonsen nedan från Rex-fabriken från 1953 har man utförsäljning av motorn.

Jim Lundberg

ABG-motorn är faktiskt tvärspolad vilket är väldigt ovanligt på mopedmotorer. Men ”skidbacken” på kolvtoppen ökar den värmeupptagande ytan.
I Augusti 1953 hade Rex utförsäljning av kvarvarande ABG-motorer. Innan dess kastade motorerna 420 kronor. Vi det här laget hade riktiga mopeder börjat dyka upp i handeln och trängde snart ut påhängsmotorerna.
Rulla till toppen